Britit eivät innostuneet omasta terveyskertomuksesta verkossa
HealthSpace meni metsään muun muassa huonon käytettävyyden takia. Terveydenhuollon henkilökunnankin pitäisi sitoutua palveluun.
HealthSpace eli kansalaisten omien terveystietojen hallinta verkossa ei saanut suosiota Isossa-Britanniassa.
Ison-Britannian kansallinen terveydenhuolto NHS lanseerasi palvelun suurin odotuksin vuonna 2007. Kustannusten pieneneminen, potilaiden vastuuttaminen, henkilökohtaisempi hoito ja potilastietojen laadun paraneminen jäivät kuitenkin toteutumatta kolmen vuoden tarkastelujakson aikana, kertoo BMJ:ssa julkaistu tutkimus.
Reilut 170 000 brittiä avasi terveystilinsä, mutta vain 0,13 % heistä kirjautui palvelun edistyneempään osaan. Etukäteen oli arvioitu, että kirjautujia olisi 5–10 %. Omien hoitotietojen yhteenvetoa tarjoavaan osioon ei mennyt yksikään.
Miksi näin kävi? Oman terveyskertomuksen uskotaan kiinnostavan ihmisiä. Googlella on GoogleHealth, Microsoftilla HealthVault ja terveyskertomusjärjestelmiä luodaan myös kansallisesti.
Tutkimuksen mukaan HealthSpace ei ollut potilaiden mielestä hyödyllinen eikä helppokäyttöinen, ja sen toiminnallisuus istui huonosti käyttäjien odotuksiin.
Ongelmia tuottivat muun muassa hankala rekisterötyimisprosessi ja kömpelö käyttöliittymä. Tietoja piti kirjata paljon itse. Terveydenhuollon henkilökunta ei vaikuttanut tietävän palvelusta paljoakaan eikä olevan edes kiinnostunut siitä.
– Terveyskertomus jätetään helposti käyttämättä, jos se ei nivoudu tiiviisti ihmisten asenteisiin, käytäntöihin, tiedon tarpeisiin ja laajempaan hoitopakettiin kuten organisaation rutiineihin ja kannustaviin rakenteisiin lääkäreille, tutkimuksessa todetaan.
Tutkijoiden mukaan terveyskertomuksen kaltainen palvelu kannattaisi käsittää osana sosio-teknologista verkostoa eikä staattisena tiedon säilönä. Käyttäjäkeskeinen suunnittelumekaniikka voisi myös parantaa palvelun suosiota.
Miia Soininen
Kuva: Panthermedia