Ajan­kohtai­sta

Etelä-Karjalan keskussairaala toppuuttelee kohua

Sairaalan johtajan mukaan ostopalvelusopimuksesta tehty reklamaatio ei ole uusi ilmiö.

Tuomas Keränen
Kuvituskuva 1

– Kesällä oli vain yksi ostopalvelulääkäri, jonka palveluksista luovuimme. Ihan ostopalvelusopimuksen mukainen reklamaatio tehtiin. Kysymys ei ollut siis työsuhteisesta lääkäristä, kertoo Etelä-Karjalan keskussairaalan johtaja Tarja Nylund.

Nylundin mukaan kyseessä ei ole uusi ilmiö, vaan normaali käytäntö. Ostopalveluista on tehty reklamaatioita aina tarvittaessa vuosien aikana.

– Ei ole meillä uusi ilmiö, koska meillä on tietyt laatuvaatimukset, kun tehdään ostopalvelusopimuksia. Tämän laatutason haluamme säilyttää.

Moni sairaalan lääkäri on ollut huolissaan, koska uutisoinnista saattoi saada käsityksen, että, että sairaalassa olisi purettu työsuhteita. Päivystyksen ylilääkäri Afra Prokki katkoo huhuilta siivet.

– Eksoten omilta lääkäreiltä ei ole purettu työsuhteita tai virkasuhteita. Ei ole myöskään mitään ryntäystä, että päivystyksessä olisi päätetty työsuhteita ulkomaalaisilta lääkäreiltä, Prokki jatkaa.

Etelä-Karjalan keskussairaalan yleislääkäripäivystyksen kaikki lääkärit ovat ostopalvelulääkäreitä, mutta myös sairaalan omat lääkärit voivat päivystää halutessaan. Mikäli ostopalvelulääkärin palveluksista luovutaan, Attendon on tuotava sopimuksen mukaan tilalle korvaava työntekijä.

– Viime aikoina meillä on ollut täällä tosi paljon venäläisiä ja virolaisia kollegoja. Emme voi voi paljonkaan vaikuttaa siihen mitä Attendo tuo meille tänne. Sen takia sopimuksessa on pykälä, että jos olemme sitä mieltä, että lääkäri ei suoriudu työssä, Attendo toimittaa toisen lääkärin tilalle.

Lue myös

Prokin mukaan ostopalvelulääkärille kerrotaan aina, miksi hänen palveluksistaan ollaan luopumassa. Päätöstä ei tehdä koskaan mutu-pohjalta.

– Useimmiten se on jokin ongelma, joka voidaan korjata kehityskeskustelussa ja voimme kokeilla uudestaan. Jos lääkärin kliiniset taidot eivät riitä, niin se on ihan ehdoton ei. Emme haluta odottaa, että tapahtuu jotain tosi kamalaa.

Prokki muistuttaa työnantajan velvollisuudesta huolehtia, että lääkäri ymmärtää potilasta ja päinvastoin.

– Kaikki me teemme varmasti parhaamme, jotta sopimuksen pykälät toteutuvat, hän summaa.

Kuva: Sami Perttilä

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030