Lehti 47: Ajan­kohtai­sta 47/2001 vsk 56 s. 4851

Farmaseuttipulasta tulossa ongelma apteekkien asiakastyölle

Marianne Jansson

Apteekkien asiakaspalveluun kaivataan lisää koulutettuja farmaseutteja. Avoimien työpaikkojen määrä alalla on parissa vuodessa kaksinkertaistunut, ja viime vuonna farmaseutin paikkoja oli täyttämättä noin 200.

- Tilanne on viime vuoden aikana kiristynyt erityisesti Helsingissä ja Turussa. Töitä löytyy kuitenkin sekä maaseudulta että kaupungeista, kertoi apteekkari Kirsti Botell Farmasian päivillä.

Suomen apteekeissa työskentelee runsaat 3 300 farmaseuttia ja lisäksi alan koulutuksen suorittaneita on sijoittunut mm. lääketeollisuuden palvelukseen. Suurten ikäluokkien jääminen eläkkeelle huolettaa myös farmasian alalla.

- Eläkesiirtymän vuoksi koulutusmääriä pitäisi tuntuvasti lisätä. Työpaikka on koulutuksen jälkeen varma, totesi Kirsti Botell.

Hän korostaa, että kyse on apteekkien ammattitaitoisen lääkeneuvonnan turvaamisesta. Väestön ikääntymisen myötä korkeatasoisia apteekkipalveluja tarvitaan entistä enemmän.

AJANKOHTAISTA APTEEKEISSA

Farmasian päivien koulutusohjelmassa käsiteltiin mm. ajankohtaista yskänlääkkeen valintaa. Viime vuonna kolmessa apteekissa tehdyssä itsehoitoyskänlääkkeitä koskevassa kyselyssä kävi ilmi, että asiakkaat eivät suinkaan osaa valita lääkettä flunssayskään.

- Asiakkaat pyytävät usein limaa irrottavaa yskänlääkettä kuivaan ärsytysyskään, kertoi apteekkari Riitta Pahlman Hyvinkäältä.

Limaa irrottavien yskänlääkkeiden osuus myydyistä itsehoitoyskänlääkkeistä on noin puolet. Niiden mainostaminen pahimpaan flunssa-aikaan ei voi olla vaikuttamatta potilaisiin, arvioi Riitta Pahlman.

Ajankohtainen aihe apteekkilaisille ovat myös vitamiinien ja kivennäisaineiden annokset. Monesti apteekissa tulee esiin myös ongelmia, jotka johtuvat useiden samaa ainetta sisältävien valmisteiden samanaikaisesta käytöstä.

- Asiakkaiden on usein vaikea tehdä valintoja lukuisista valmisteista. Eri valmisteissa saatetaan myös ilmoittaa määriä eri yksiköinä, totesi proviisori Merja Aaltonen Espoosta.

Lue myös

Vitamiini-, hivenaine- ja kivennäisainevalmisteiden osuus apteekkien itsehoitolääkkeiden kokonaismyynnistä on noin 17 % ja ne ovat toiseksi suurin itsehoitolääkeryhmä.

VUODEN LÄÄKEMAINOS

Farmasian päivien avajaisissa luovutettiin perinteinen Vuoden lääkemainos -palkinto Orion-yhtymä Oyj, Orion Pharman Burana-kampanjalle. Voittajakampanja toteutettiin yhteistyössä mainostoimisto Taivaan kanssa. Raati piti Buranan mainontaa erinomaisena esimerkkinä pitkäjänteisestä ja suunnitelmallisesta brandin rakentamisesta.

Lisäksi annettiin kunniamaininta Novartis Oy:n Lamisil-uutuustuotteelle informatiivisesta ja taitavasti toteutetusta lanseerauskampanjasta. Kampanjaa toteuttamassa oli mainostoimisto SEK&GREY Oy.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030