Ajan­kohtai­sta

FDA puuttuu kosmetiikan lääkkeenomaiseen mainontaan

Yhdysvalloissa ei ehkä tulevaisuudessa nähdä 78 % sileämpiä ihoja. Lainvastaiset, kosmetiikan lääkkeenomaisiin vaikutuksiin viittaavat markkinointiväittämät kuten "anti-aging" joutuvat pian FDA:n syyniin.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/Kosmetiikka_Pixmac.jpg
FDA:n Center for Drug Avaluation and Research (CDER) aikoo puuttua rankalla kädellä lupauksiin kosmetiikan lääkkeenomaisista vaikutuksista.

Kosmetiikkapakkauksista ja -mainoksista on tarkoitus karsia esimerkiksi maininnat aurinkosuojakertoimista (SPF) sekä suositut ilmaukset ”anti-aging” ja ”anti-wrinkle”, jotka antavat olettaa, että tuotteet hidastaisivat ikääntymistä ja ihon rypistymistä.

FDA on jo vuodesta 1988 tarkkaillut kosmetiikkayhtiöitä, joiden markkinointiväittämät viittaavat tuotteiden lääkkeenomaisiin vaikutuksiin. Järjestö valmistelee kosmetiikkateollisuudelle levitettävää tiedotetta, jossa muistutetaan pakkausmerkintöjä koskevista säännöksistä ja valvonnan tiukentumisesta.

Suomessa kosmetiikka-alan markkinointia seuraa Kuluttajavirasto. Jos mainoksessa esitetään tuotteen ominaisuuksista tarkkoja prosenttilukuja tai muita mitattavissa tai omin silmin havaittavissa olevia väitteitä, ne on pystyttävä todistamaan oikeiksi. Mainoksessa on kerrottava, minkälaiseen tutkimukseen ja otantaan tulos perustuu.

Tiina Lautala
Kuva: Pixmac

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030