Ajan­kohtai­sta

HUS vaatii korjauksia ja korvauksia Apotti Oy:ltä

HUS reklamoi Apotille palvelutason alittamisesta.

Minna Pihlava
Kuvituskuva 1
Mikko Käkelä

HUS:n hallitus on päättänyt reklamoida Apotin käyttöönotossa tapahtuneesta palvelutason alituksesta. HUS vaatii puutteiden nopeaa korjaamista ja koituneiden kustannusten korvaamista.

Reklamaatio liittyy Apotin kuvantamisosion Radiantin käyttöönottoon, joka alkoi 24. huhtikuuta. Lääkärilehti kertoi aiemmin käyttöönoton ongelmista.

Nyt tilanne on se, että terveyskeskusten tekemät tutkimuslähetteet voivat hukkua eivätkä perusterveydenhuollon lääkärit pysty aikaisempaan tapaan katsomaan potilaistaan otettuja röntgenkuvia.

Kunnissa, joissa Apotti ei ole käytössä, potilailla ei ole enää mahdollista varata aikaa kuvantamistutkimukseen verkossa.

Tämä on johtanut puhelinajanvarauksen ruuhkautumiseen ja kuvantamispalvelujen asiakastyytyväisyyden romahtamiseen.

Lue myös

Myöskään kuvantamistutkimusten laskutus ei onnistu asianmukaisesti niiden tilaajalta.

– HUS paheksuu, että Apotti Oy ei ole kyennyt toimittamaan sovitun mukaista tietojärjestelmää HUS:n diagnostiikkapalvelujen käyttöön ja on tosiasiassa toimittanut HUS:lle eräiltä tärkeiltä osiltaan toimimattoman tietojärjestelmän, HUS:n hallituksen pöytäkirjassa sanotaan.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030