Järjestelmää muutettava
Terveydenhuoltojärjestelmä on uudistettava perusteellisesti potilaiden hoitoonpääsyn ja palvelujen laadun turvaamiseksi, katsoo Lääkäriliiton valtuuskunta. Nykyisessä järjestelmässä hoitoonpääsy kangertelee sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa.
Lääkäriliitto selvitti huhtikuussa väestön käsityksiä hoitoon pääsyn toteutumisesta. TNS Gallupin toteuttamassa tutkimuksessa haastateltiin puhelimitse noin tuhat ihmistä.
Terveyskeskusten palveluja käyttäneistä vastaajista 37 % oli sitä mieltä, että terveyskeskuslääkärin ajanvarausvastaanotolle pääsyssä on ongelmia nimenomaan pitkien odotusaikojen takia. Pitkiä etäisyyksiä tai suuria asiakasmaksuja piti vastaanotolle pääsyn ongelmina vain pieni osa palveluja käyttäneistä.
Kaikista kyselyn vastaajista 37 % oli joutunut hoitoon pääsyn ongelmien takia käyttämään yksityislääkärin palveluja julkisen sektorin sijasta.
Kolme viidestä kyselyyn vastanneesta oli käyttänyt terveyskeskuksen palveluja edeltävän vuoden aikana. Työterveyshuollossa oli asioinut 38 % ja yksityisellä sektorilla 41 % vastaajista.
Vastaajilta kysyttiin myös yleisesti näkemystä terveyskeskukseen hoitoon pääsyn ongelmista omassa kunnassa. Heistä 57 % piti ongelmana pitkiä jonotusaikoja ja 11 % pitkiä etäisyyksiä. Kuntansa terveyskeskuspalveluihin yleensä oli tyytyväisiä 58 % vastaajista.
Julkiseen sairaalahoitoon pääsyssä oli 45 %:n mielestä ongelmana pitkät odotusajat ja 17 %:n mielestä pitkät etäisyydet. Päivystykseen pääsyn osalta vastaavat luvut olivat 45 % ja 16 %.