Ajan­kohtai­sta

Kokonaisvaltainen ihmiskuva kaventuu lääkäriopiskelijoilla

Opiskelijoiden mielestä hyvän lääkärin tulisi ensisijaisesti omata hyvät vuorovaikutus- ja kommunikointitaidot.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/kandithaartman.jpg

Lääkäriopintojen edetessä opiskelijoiden kliininen osaaminen korostuu, ja samalla kokonaisvaltainen ihmiskuva kaventuu. Siksi lääkäreiden peruskoulutukseen tulisi lisätä nykyistä enemmän potilaan kohtaamiseen perustuvaa opetusta.

Näin todetaan TtM Anna Levyn väitöstutkimuksessa, jossa tarkasteltiin lääketieteen opiskelijoiden oppimista, käsityksiä hyvän lääkärin ominaisuuksista ja sitä, miten he hahmottavat potilastyötä.

Tutkimuksen mukaan lääketieteen opiskelijat pyrkivät ymmärtämään syvällisesti lääkärin työssä tarvittavia tietoja ja ovat omistautuneita opiskelulle. Opiskelijoiden mielestä hyvän lääkärin tulisi ensisijaisesti omata hyvät vuorovaikutus- ja kommunikointitaidot.

Tutkimusaineisto (n = 424) kerättiin Oulun ja Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan ensimmäisen, kolmannen ja kuudennen vuosikurssin opiskelijoilta syksyllä 2005.

Viime vuosikymmeninä koulutuksessa on kiinnitetty huomiota potilaan kokonaisvaltaiseen huomioimiseen, ja opetussuunnitelmiin on pyritty lisäämään eettistä ja moniammatillista opetusta.

Levyn väitöstukimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää lääketieteen koulutuksen laadun, opetuksen ja opiskelun tukijärjestelmien kehittämiseen.

Väitöstutkimus ”Lääketieteen asiantuntijuus koulutuksen eri vaiheissa” tarkastetaan Oulun yliopistossa 18.3.

Kuva: Mikko Käkelä

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030