Kuinka kauan VR:n henkilökunta jaksaa?
Jatkuvat myöhästymiset ovat koetelleet junamatkustajien hermoja, mutta raiteilla aikataulupaineisiin ja työn arvaamattomuuteen väsyvät myös VR:n työntekijät.
Aamujunassa nuorehko konduktööri romahtaa. Itkuaan pidätellen hän kertoo matkustajille työstään ja esimieheltään saamastaan kohtelusta.
Iltajunassa konduktöörit päivittelevät laitureiden liukkautta ja noituvat, etteivät heidän viestinsä mene perille.
– Konduktöörit ovat niitä VR:n työntekijöitä, joiden niskaan kaatuu valtaosa matkustajien ärtymyksestä. Ihmisen kestokyvyllä on rajansa, sanoo VR Groupin ylilääkäri Otso Ervasti.
VR:n työterveyshuolto on ulkoistettu ympäri Suomen, mutta koko ajan HR-yksikössä pohditaan, miten henkilökunnan jaksaminen turvattaisiin nyt, kun menossa on toinen vaikea pakkastalvi.
– Työterveyshuollon palveluja on konsernin muutostilanteessa jo lisätty, mutta koko ajan kuulostelemme, mitä tarvittaisiin. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei työterveyshuolto voi ratkaista esimerkiksi esimiestyöhön liittyviä ongelmia. Siihen tarvitaan esimerkiksi esimieskoulutusta, korostaa ylilääkäri Ervasti.
VR Groupin hyvinvointipäällikkö Liisa Ilvesmäki on samoilla linjoilla. – Meillä on käynnissä iso muutosohjelma, joka on koko henkilökunnalle uutta.
Meillä on totuttu pysyvyyteen ja pitkiin työsuhteisiin. Tässä uudessa tilanteessa ei ole aina osattu ottaa huomioon työntekijöiden kokeman epävarmuuden heijastumista työhyvinvointiin, Ilvesmäki toteaa.
Vaikka esimerkiksi konduktööreihin tai lipunmyyjiin ei kohdistu vähentämispaineita, muiden työtovereiden irtisanomis- ja erottamisuhka eivät voi olla vaikuttamatta koko henkilöstöön.
Ilvesmäki huomauttaa myös jatkuvan kielteisen mediajulkisuuden vaikuttavan väistämättä VR:n työntekijöihin. Junissa vastaanotettu vihainen asiakaspalaute rasittaa henkisiä voimavaroja.
– Olemme parhaillaan rakentamassa vaikeiden asiakastilanteiden jälkeistä purkukeskustelun mallia. Yhtiöllähän on pitkä perinne esimerkiksi onnettomuuksien debriefing-käsittelyyn, mutta nykyaikana traumaattisia kokemuksia voi tulla muitakin, hyvinvointipäällikkö Ilvesmäki toteaa.
Ulla Järvi Kuva: Pixmac