Kuluttajille suunnattu lääkemainonta lisää lääkekuluja
Yhdysvalloissa klopidogreelin mainonta kuluttajille ei lisännyt lääkkeen käyttöä, mutta lääkekustannukset nousivat.
Reseptilääkkeiden mainonta suoraan kuluttajille ei välttämättä lisää lääkkeen käyttöä, mutta lääkekustannukset voivat silti nousta. Archives of Internal Medicine -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa tarkasteltiin antikoagulantti klopidogreelin käyttöä Yhdysvalloissa ennen kuluttajille suunnattua mainontaa ja sen jälkeen.
Klopidogreelia alettiin Yhdysvalloissa mainostaa kuluttajille vuonna 2001, ja vuoteen 2005 mennessä sen mainontaan oli käytetty yli 350 miljoonaa dollaria. Lääkkeen käyttö ei lisääntynyt enempää kuin muutoin oli odotettavissa, mutta heti ensimmäisen mainoskampanjan jälkeen näkyi 12 %:n nousu lääkekustannuksissa reseptiä kohti. Kaikkiaan lääkekulujen laskettiin nousseen 207 miljoonaa dollaria 27 osavaltiossa.
Tutkijat toteavat, että aiemmassakaan tutkimuksessa rahan käyttäminen kuluttajille suunnattuun lääkemainontaan ei tuottanut merkittävää lisäystä käyttäjämääriin.
Marianne Jansson
Kuva: Pixmac