Ajan­kohtai­sta

Lääkärilehti palkitsi parhaat ilmoitukset

Lääkärilehden lukijat ovat arvioineet viime vuoden parhaaksi reseptilääkemainokseksi Leiraksen Circadin-lääkemainoksen. Yrityssarjan voittajaksi valittiin Orion Pharman tuotevalikoima. Ilmoittajat valitsivat vuoden parhaaksi ilmoitukseksi Mundipharman Norspan-mainoksen.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/Stetari_090113-9731.jpeg

Lääkärilehden Stetari-palkinnot viime vuoden parhaista reseptilääkeilmoituksista jaettiin Lääkäripäivillä. Tuotesarjassa kilpailivat yksittäiset reseptilääkeilmoitukset ja voittajaksi valittiin Leiraksen Circadin-mainos. Yrityssarjan voitti Orion Pharma tuotevalikoimallaan Easyhaler-, Xelevia- ja Spironolactone Orion.

Tuote- ja yrityssarjojen voittajat valittiin lääkäreille tehdyn otantatutkimuksen perusteella. Ilmoituksia arvioi puhelinhaastatteluissa 120 lääkäriä.

Lääkärilehden ilmoittajista koostunut raati valitsi vuoden parhaaksi ilmoitukseksi Mundipharman Norspan-ilmoituksen.

Arvioita luetaan tarkkaan

– Reseptilääkkeiden mainonta on aivan erilaista kuin perinteinen kuluttajamainonta, sanoo Leiraksen liiketoimintayksikön johtaja Leena Leskinen.

Hänen mukaansa reseptilääkemainonnassa korostuu laadukkuus ja informatiivisuus. Lääkärit ovat asiantuntemuksensa takia varsin kriittinen kohderyhmä.

Leskisen mukaan yrityksessä luetaankin huolella, millä perusteilla lukijat valitsivat voittajat: miten lääkärit näkevät ilmoitukset.

Reseptilääkkeiden mainonnassa informatiivisuus on paljon tärkeämpää kuin monilla muilla toimialoilla, vahvistaa Orionin reseptilääkkeiden markkinointijohtaja Peter Lindström. Hyvältä mainokselta edellytetään silti myös huomioarvoa.

– Tarvitaan selkeä viesti, jonka pitää herättää mielenkiintoa ja tulla havaituksi hyvinkin lyhyessä ajassa.

Lindström muistuttaa, että mainoskampanjat testataan asiakkailla jo kampanjaa luotaessa. Stetari-kilpailussa palautetta saadaan yli sadalta lääkäriltä, joten kilpailu vahvistaa näkemystä siitä, onko kampanjassa onnistuttu.

Ilmoittajat itse valitsivat vuoden parhaaksi ilmoitukseksi Mundipharman Norspan-laastarin.

– Ilmoittajat katsovat mainoksia eri silmällä kuin lääkärit. Me katsomme niitä lääkemarkkinoinnin linssin läpi, sanoo Business Unit Manager Jussi Rysä Mundipharmasta.

Voittoisa kampanja toteutettiin kokonaan suomalaisen näkemyksen mukaan. Rysän mukaan kampanjasta saattaakin tulla yrityksen sisällä "vientituote".

Suvi Sariola

Kuva: Markku Ojala

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030