Lehti 41: Ajankohtaista 41/2006 vsk 61 s. 4190

Lääkärit arvostavat lääkemainoksissa selkeyttä ja iloa

Ulla Järvi

nSuomen Lääkärilehden ensimmäistä kertaa myöntämät Stetari-palkinnot menivät mainoksille, joita kehuttiin sekä oivalluksesta että viestin selkeydestä.

Palkinnot jaettiin kahdessa sarjassa, ja valinnan tekivät lääkärit.

Yli kaksi vuotta markkinoilla olleiden lääkkeiden mainosten sarjan voitti Pfizerin markkinoima Somac.

- Ilmoituksen kuva ruokalautasella hehkuvista hiilistä sai aikaan oivalluksen katsojan mielessä. Mielikuva liittyi suoraan mainostettavaan valmisteeseen. Sanomalla on siis edellytykset syöpyä ihmisen pysyväismuistiin, totesi Lääkäriliiton talousjohtaja

Pentti Alhola

palkitsemisperusteluissa.

Tässä sarjassa muut kolmen parhaan joukkoon yltäneet olivat Algol Pharman mainostama Arthryl ja Astra Zenecan markkinoima Crestor.

Alle kaksi vuotta markkinoilla olleiden lääkkeiden sarjan voitti Astellas Pharman markkinoima Vesicare. Mainoksen todettiin pysäyttäneen hyväntuulisesti ja vievän ajatukset oikeaan suuntaan. Erityisesti suuri ja selkeä teksti saivat kiitosta ja tekstin todettiin sisältävän riittävästi tietoa.

Tässä sarjassa kaksi muuta eniten pisteitä keränneitä lääkemainosta olivat Astellas Pharman Omnic otas ja Ratiopharman Sumatriptan.

Lue myös

Kilpailu jatkuu

Kilpailuun osallistui yhteensä 157 reseptilääkeilmoitusta. Ne arvioitiin tutkimustoimisto Marcastin tekemässä puhelinhaastattelussa, jossa haastateltiin 120 lääkäriä kutakin kuutta kilpailunumeroa kohti.

Haastateltavat arvioivat mm. mainosten selkeyttä, tiedon hyödyllisyyttä sekä mainoksen synnyttämiä mielleyhtymiä. Lopuksi tulokset suhteutettiin niiden haastateltavien määrään, joiden työhön valmiste liittyy.

Stetari-kilpailu jatkuu vuosittain. Kilpailusarjoja tasapainotetaan lääkemarkkinoiden painotusten mukaan. Kilpailun säännöt löytyvät Lääkärilehden kotisivulta (www.laakarilehti.fi).

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030