Lääkärit arvostavat selkeyttä ja iloa lääkemainoksissa
Lääkärit ovat valinneet vuoden parhaat lääkemainokset, jotka esitellään huomenna perjantaina Suomen Lääkärilehdessä.
Lääkärit ovat valinneet vuoden parhaat lääkemainokset, jotka esitellään huomenna perjantaina Suomen Lääkärilehdessä.
Lääkemainonta on poikkeuksellisen haastava mainonnan osa-alue. Suurelle yleisölle tehty mainos vetoaa tunteisiin, ratsastaa mielikuvilla, hassuttelee, ärsyttää ja informoi. Mainoksen pitäisi synnyttää ostajan päässä mielikuva tuotteesta, jota ilman kuluttaja ei voi olla.
Lääkemainoksenkin pitäisi pystyä myös jäämään lääkärin mieleen, mutta mainontaa säätelee hyvinkin yksityiskohtainen säännöstö. Lääkemainonta on siten aivan oma lukunsa, eivätkä mainosten tekijät voi laskea vain mielenkiinnon herättämisen tai katsojan miellyttämisen varaan.
Hyvän lääkemainoksen pitäisi olla totta, sisältää riittävästi faktoja – mutta silti olla huomiota herättävä ja positiivinen. Hyvä mainos saattaa sanomansa katsojan ”kovalevylle”.
Suomen Lääkärilehden ensimmäistä kertaa myöntämät Stetari-palkinnot menivät mainoksille, joita kehuttiin sekä oivalluksesta että viestin selkeydestä. Ilmoitukset ja niiden tekijät esitellään Lääkärilehdessä huomenna numerossa 41.
Ulla Järvi