Lapset harrastamaan musiikkia
– Musiikki koskettaa riemastuttaa ja antaa voimaa. Taiteeseen kuluu olennaisesti leikki, jossa avataan symbolien maailma. Tämä on yhteydessä psyykkiseen hyvinvointiin, sanoo lastenpsykiatri Jari Sinkkonen.
Musiikki on yhteydessä varhaisiin psyykkisiin ja fyysisiin kokemuksiin ja antaa muodot tunteille. Lastenpsykiatri, ylilääkäri Jari Sinkkonen Pelastakaa lapset ry:stä toivoo, että kaikilla lapsilla olisi mahdollisuus olla tekemisissä taiteiden kanssa.
– Musiikki koskettaa, riemastuttaa ja antaa voimaa. Kaikki lähtee leikistä: ilman leikkiä ei ole taidetta, Jari Sinkkonen kertoo Musiikkilääketieteen symposiumissa.
Leikillä ei ole tarkoitusta eikä tavoitetta: leikki on yhteistä hauskanpitoa, jossa avataan symbolien maailma. Sinkkosen mukaan tämä on yhteydessä psyykkiseen hyvinvointiin.
– Ihminen, jolla on rikas symbolifunktio, pystyy mielessään käymään läpi erilaisia vaihtoehtoja ja lopputuloksia.
Äänen ja musiikin tuottaminen on myös tapa saada hallintaan ajoittain pelottavaa äänimaailmaa. Sinkkonen sanoo, että lapsille pitää antaa joskus myös mahdollisuus metelöidä ja nauttia siitä, että he tuottavat primitiivisiä, rumia ja epämiellyttäviä ääniä.
Soittamisesta ei saa tulla suorittamista
Jari Sinkkosen mukaan lapset ovat nykyisin sijoituskohteita. Kun New York Times –lehdessä julkaistiin tutkimus, jonka mukaan Mozartin kuunteleminen parantaa keskittymistä, kauppojen levyhyllyt ostettiin tyhjiksi Mozartin D-duurisonaateista kahdelle pianolle. Koejärjestelyissä oli käytetty juuri tätä Mozartin teosta.
– Lapsen keskushermoston kehityksen parantaminen on väärä lähtökohta esimerkiksi vauvamuskarille, koska se vie pohjan hauskanpidolta ja leikkimiseltä, Jari Sinkkonen huomauttaa.
– Jos harrastamisesta tulee suorittamista, kurssitutkintoja ja teoriakokeita, ilo musiikista ja soittamisesta katoaa.
Tytöt aloittavat musiikkiharrastuksen mielellään ja hakeutuvat musiikkiopistoihin. Tyttöjen hyvät sosiaalisen kognition kyvyt ilmenevät mm. oppilas-opettajasuhteissa: tytöt syyllistyvät siitä, jos he eivät ole harjoitelleet.
– Monille pojille taas musiikin teoriatunnit ovat vaikeita, koska he eivät miellä niiden liittyvän soittamiseen. Pojat myös kestävät huonommin epäonnistumisia ja kokevat koesoitot ja kurssitutkinnot eri tavoin kuin tytöt.
Lapsille tulisi tarjota sellaista musiikkia, josta he pitävät ja joka on sopusoinnussa heidän kehitystasonsa kanssa.
– Bändissä soittaminen on monista nuorista erittäin mukavaa, koska sitä voi tehdä kaverien kanssa. Pojille ryhmät ovat a ja o, Sinkkonen mainitsee.
Ulla Toikkanen
Kuva: Panthermedia