Lehti 23: Ajan­kohtai­sta 23/2010 vsk 65 s. 2073

Miksi puhelintyötä mitataan minuuteissa?

Jaana Ahlblad

Monia päivystäviä lääkäreitä ihmetyttää uusi kirjaamiskäytäntö, jossa esimerkiksi yölliset puhelinkonsultaatiot on kirjattava minuutin tarkkuudella. Miksi kirjaaminen on näin tarkkaa, neuvottelupäällikkö Heikki Pärnänen Lääkäriliitosta?

- Taustalla on Lääkärisopimukseen kirjattu puhelinkonsultaation korvausmääräysten muutos. Puheluiden kellonaika ja kesto on pitänyt kirjata aiemminkin, mutta koska konsultaation kesto ei ollut korvausperuste, niin käytännössä sitä ei juurikaan kirjattu.

Miksi korvauskäytäntö uudistettiin?

- Selkeyttämään epäselviä korvausmenettelyjä ja tasa-arvoistamaan kotona tehtävää työtä. Nyt puhelinkonsultaatiota antava takapäivystäjä saa työstään samanlaisen aktiivityön korvauksen kuin sairaalan tiloissa työskentelevä kollega. Käytäntö auttaa myös työnantajaa, jonka on tarkkailtava työaikojen pysymistä lainsäädännön määrittämissä rajoissa.

Onko sähköisten lippulappusten täyttö paras tapa hoitaa korvausasia?

Lue myös

- Toimintayksiköt voivat itse päättää, millä tavoin tieto kerätään, esimerkiksi kuinka paljon käytetään automaatiota.

On syytä pyrkiä mahdollisimman yksinkertaiseen systeemiin.

Voisiko yhden yksikön päivystäjille maksaa saman keskimääräisen korvauksen?

- Korvausjärjestelmä perustuu aikaan, ja keskimääräinen korvaus on oikeudenmukainen vain keskimääräisessä tilanteessa. ?

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030