Mitä seuraa viiden tunnin tietojärjestelmäkatkosta?
Keski-Suomen keskussairaalan tietojärjestelmät kaatuivat viime viikon perjantaina tietoverkon keskuskytkimen häiriön vuoksi. Varajärjestelmääkään ei saatu päälle. Vika kesti viisi tuntia.
Mihin kaikkeen vika vaikutti, tietohallintojohtaja Martti Pysäys?
Koko sairaalaan tietoverkkoon, mukaan luettuna osa alueen terveyskeskuksista. Potilastietojärjestelmät olivat pois käytöstä viiden tunnin ajan.
Päivystys toimi, mutta poliklinikka-aikoja jouduttiin perumaan. Hoitotyöhön tuli viivytyksiä ja kotiutukset hidastuivat, kun tietoja ei ollut saatavilla ja kaikki jouduttiin tekemään käsin. Sairaalan on kuitenkin toimittava myös poikkeusoloissa ja sitä varten on suunnitelmat, joita koko henkilökunta osaa noudattaa. Sairaalassa on myös suuri osa potilastiedoista yhä paperisina.
Laboratoriopyyntöjä, -vastauksia ja röntgenkuvia ei saatu kulkemaan sähköisesti. Niitä pystyttiin kuitenkin toimittamaan vanhoillakin menetelmillä.
Lääkintälaitteet ovat omassa verkossaan, niihin vika ei vaikuttanut. Vaaratilanteita tietojärjestelmäkatkoksesta ei aiheutunut. Sydänvalvomossa, teholla ja leikkaussalissa potilaat pysyttiin hoitamaan normaalisti.
Opittiinko viasta jotain, eli miten varautumissuunnitelmia jatkossa muutetaan?
Vaikutusten analysointi on vielä kesken. Järjestelmien kahdennuksia varmasti lisätään ja suunnitelmia täsmennetään. Tämä oli poikkeuksellisen laaja häiriö.