Mopo karkaa käsistä
Mopojen suosion kasvu näkyy nuorten lisääntyneinä onnettomuuksina ja sairaalahoitoa vaativina vammoina.
Mopokorttien määrän yli kaksinkertaistuessa sairaaloiden päivystyksissä mopo-onnettomuuksien vuoksi hoidettujen potilaiden vuosittainen määrä yli viisinkertaistui.
HYKS:n Lastenklinikan kirurgien tekemssä tutkimuksessa tarkasteltiin kuuden vuoden aikana Lastenklinikalla ja Töölön sairaalassa mopo-onnettomuuksien vuoksi hoitoa saaneiden alle 16-vuotiaiden potilaiden määrää, onnettomuustilannetta, vammojen laatua ja vakavuutta.
Seuranta-aikana (2002–2007) sairaaloiden päivystyksissä hoidettiin mopo- tai skootterionnettomuuden vuoksi yhteensä 222 potilasta. Kun myönnettyjen mopokorttien määrä yli kaksinkertaistui, sairaaloiden päivystyksissä mopo-onnettomuuksien vuoksi hoidettujen potilaiden vuosittainen määrä yli viisinkertaistui (14:sta 76:een).
Tyttöjen osuus potilaista kasvoi 7 prosentista 25 prosenttiin. Potilasmäärän lisääntymisen myötä myös vakavat loukkaantumiset lisääntyivät.
Potilaista 15% oli alle 15-vuotiaita (nuorin potilas oli 10-vuotias), 8% oli ajanut onnettomuushetkellä ylinopeutta ja 5% loukkaantuneista oli alkoholin vaikutuksen alaisena.
Osalle jäänee pysyvä vamma
Onnettomuuspotilaista 52 prosenttia loukkaantui kolarissa, jossa toisena osapuolena oli moottoriajoneuvo, useimmiten auto. Kolmanneksessa tapauksista loukkaantumisen syynä oli kaatuminen.
Yleisimpiä mopo-onnettomuuksien aiheuttamia vammoja olivat raajojen murtumat, pään vammat ja sisäelinten vammat. Puolet potilaista tarvitsi vähintään yhden nukutuksessa tehtävän toimenpiteen.
Tutkimuksessa mukana olleista potilaista yksikään ei kuollut, mutta 8 potilasta sai vammoja, joiden vuoksi he tarvitsivat sairaalahoitoa vielä pitkään onnettomuuden jälkeen. Osalle jää todennäköisesti pysyvä haitta vammoistaan.
Tutkijat ehdottavat asiaan puuttumista
Nuorten mopoilijoiden lisääntyneet onnettomuudet on ilmiö, joka poikkeaa muista liikenneonnettomuuksista: kun liikenneonnettomuuksien määrä viime vuosina on yleisesti ottaen pysynyt noin 9 000:ssa vuosittain, ovat 15–17-vuotiaiden onnettomuudet lisääntyneet seuranta-aikana 749:stä 1206:een ja mopo-onnettomuuksien osuus nuorten onnettomuuksista kasvanut 31 prosentista 56 prosenttiin.
Tutkijat ovat huolestuneita nuorten mopo- ja skootterionnettomuuksien kasvusta ja ehdottavat asiaan puuttumista mm. liikenneopetusta lisäämällä ja pakollisen ajokokeen käyttöönotolla.
Silja Kosolan, Päivi Salmisen ja Tero Laineen artikkeli Heading for a fall – moped and scooter accidents from 2002-2007 julkaistaan syyskuussa Scandinavian Journal of Surgery -lehdessä.