Oikeuskansleri Jonkka: Lääkehuollon uudelleen organisointi liian kiireellistä
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen sijoittamispäätös oli harhaanjohtava ja puutteellinen.
Oikeuskansleri Jaakko Jonkka pitää Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen perustamista ja sijoittamista koskevan asian valmistelua liian kiireisenä.
Ministeri Liisa Hyssälän tavoitteena oli, että uusi perustettava lääkealan keskus aloittaisi toimintansa jo vuoden 2009 syksyllä. Asian kiireinen valmistelu näkyi muun muassa siinä, että sidosryhmille varattiin lääkealan keskuksen perustamista koskevan hallituksen esityksen luonnoksen kommentointiin aikaa vain muutama arkipäivä.
Oikeuskansleri Jonkan mukaan kuulemisen on tapahduttava niin, että kuultavilla on todellinen mahdollisuus esittää näkemyksiään. Lausuntojen antamiselle varattua aikaa ei voitu pitää riittävänä asianmukaisen valmistelun kannalta.
Lääkehuollon uudelleen organisoimisen käytännön valmisteluun varattu aika oli varsin lyhyt. Jonkka totesi, että myös poliittisessa päätöksenteossa on otettava huomioon se, mitä konkreettisen valmistelun edellyttämät toimet vaativat muun muassa ajallisesti.
Jonkka sanoi, että lääkealan keskuksen perustamista ja sijaintia koskevat ratkaisut ovat julkisten tehtävien organisoimiseen liittyvää, tarkoituksenmukaisuusharkintaa sisältävää yhteiskunnallista päätöksentekoa. Oikeuskanslerin tehtävänä ei ole ottaa kantaa tarkoituksenmukaisuuskysymyksiin.
Asiakirjojen toimittaminen viivästyi
Oikeuskansleri kiinnitti myös STM:n huomiota tietojen viivytyksettömään antamiseen. Oikeuskanslerille tehdyssä kantelukirjoituksessa arvosteltiin ministeriötä siitä, että se ei ollut antanut julkisuuslain mukaisesti asian valmistelusta pyydettyjä tietoja. Oikeuskansleri sanoi, että ministeriön olisi tullut huolehtia paremmin erityisesti siitä, ettei asiakirjojen postittaminen viivästy aiheettomasti ja pitkitä tietojen antamista.
Sijoittamispäätös harhaanjohtava ja puutteellinen
STM:llä oli lain mukaan toimivalta ratkaista lääkealan keskuksen sijaintipaikkaa koskeva asia. Ministeriön viime tammikuussa tekemä päätös oli kuitenkin otsikointinsa ja sisältönsä puolesta harhaanjohtava. Niiden perustella oli voinut saada käsityksen, että päätöksellä oli perustettu lääkealan keskus eikä ratkaistu sen sijoituspaikkaa koskeva kysymys. Ratkaisusta ei siten käynyt selvästi ilmi päätetty asia.
Päätös lääkealan keskuksen sijoituspaikasta oli lisäksi tehty, ennen kuin keskus oli perustettu, eli ennen kuin sen toimivallasta, toimialasta, tehtävistä ja nimestä oli säädetty lailla. Perustamista koskevan lain hyväksyminen on eduskunnan toimivaltaan kuuluva asia. Tosiasiallisesti päätös oli siten ehdollinen, koska sen toteutuminen oli kiinni keskuksen perustamista koskevan lain voimaantulosta. Lääkealan keskuksen sijoituspaikkaa ja perustamista koskeva asioiden etenemisjärjestys oli siis ongelmallinen.
Sen paremmin alueellistamislaissa kuin alueellistamisasetuksessakaan ei ole säännöstä siitä, missä vaiheessa sijoituspaikkapäätös voidaan tehdä. Jonkan mukaan hyvän hallinnon periaatteisiin voidaan kuitenkin katsoa sisältyvän sen, että asiat valmistellaan ja ratkaistaan asianmukaisessa järjestyksessä. Lääkealan keskuksen sijoituspaikkaa koskeva päätös tehtiin, ennen kuin keskuksen perustamista koskeva laki oli annettu. Tämä oli ristiriidassa hyvän hallinnon periaatteiden kanssa.
Lisätietoja www.okv.fi .