Onnellisuusformaatti kaupaksi Saksaan
Saksalainen tv-jätti osti suomalaisen Kustannus Oy Duodecimin ja Tarinatalon onnellisuusformaatin.
Formaatin ensimmäinen versio nähtiin YLE TV1:llä syys-lokakuussa 2009. Samassa yhteydessä lanseerattiin YLEn sivustolla verkkotesti, joka on edelleen suomalaisten käytettävissä.
Tv-formaatin pääkehittäjä on Tarinatalo ja nettitestin Kustannus Oy Duodecim. YLE on osallistunut tiiviisti sekä tv-formaatin että nettitestin kehittämiseen. Kolmen yhtiön yhdessä omistamaa formaattia markkinoidaan kansainvälisesti The Happiness Project -nimellä.
– Onnellisuus-käsitteen alle mahtuvat muuttujat ennustavat kansainvälisten tutkimusten mukaan dramaattisesti hyvää ja pitkää elämää. Mitä pikemmin ja laajemmin asia saadaan kansalaisten ja päättäjien tietoisuuteen sitä todennäköisempää on, että yhteiskunnat pystyvät vaikuttamaan asiaan. Onnellisuuteen vaikuttavat olennaisesti lapsuudessa saatu rakkaus ja hyväksyntä, mutta onnellisuutta voi myös edistää harjoittelemalla ja opettelemalla uusia asenteita, reaktiotapoja ja toimintamalleja, Kustannus Oy Duodecimin toimitusjohtaja Pekka Mustonen kertoo.
The Happiness Project on lisäksi optioitu yhdeksään eri maahan. Viimeisimmät kaupat on tehty Australiaan, Irlantiin, Uuteen-Seelantiin ja Norjaan.