Oy Apotti Ab:n toimitusjohtaja: Toimintoja pyritään yksinkertaistamaan
Potilasturvallisuus on kaikkein tärkeintä otettaessa uutta järjestelmää käyttöön, sanoo Oy Apotti Ab:n toimitusjohtaja Hannu Välimäki.
Apotti sai äskettäin heikoimman kouluarvosanan, 5,2, Potilastietojärjestelmät lääkärin työvälineenä -tutkimuksessa. Lääkärilehti uutisoi tutkimuksesta torstaina. Oy Apotti Ab:n toimitusjohtaja Hannu Välimäki uskoo, että suurin syy tähän on se, että Apotti on tutkituista potilastietojärjestelmistä uusin ja edelleen käyttöönottovaiheessa.
Välimäen mukaan potilasturvallisuus on kaikkein tärkeintä otettaessa uutta järjestelmää käyttöön. Potilasturvallisuustilanteita seurataan ja mitataan tällöin tarkasti päivittäin.
– Jokaisen käyttöönoton jälkeen potilasturvallisuutta haittaavat tekijät ovat kasvaneet, mutta tilanteet on saatu palautettua nopeasti normaaleiksi. Toki otamme nämä tilanteet vakavasti.
Lääkitysosion kehittäminen haasteellista
Erityisesti lääkitysosion kömpelyys nousi esille Peijaksen sairaalassa jo syksyllä 2018, kun Apotti otettiin käyttöön. Välimäki mainitsee, että lääkitysosiota on kehitetty paremmaksi ja kehitystyö jatkuu.
Haasteeksi on tullut ennen kaikkea se, miten Apotti toimii Reseptikeskuksen kanssa. Apotissa annostiedot ovat rakenteisia, kun taas Reseptikeskuksessa ne eivät vielä ole.
Välimäen mukaan Reseptikeskuksen annostietojen rakenteistaminen auttaa merkittävästi Apottia tulevaisuudessa.
– Silloin ei tarvitse tulkita rakenteista ja ei-rakenteista tietoa. Integrointia kehitetään koko ajan, mutta käytettävyydessä on edelleen parannettavaa.
Apotti on nykyisin toiminnanohjausjärjestelmä
Apotti on koettu monimutkaiseksi järjestelmäksi, johon on vaikea päästä sisään. Vastedes pyritään kehittämään yksinkertaistettuja näyttöjä erityyppisiin lääkärin tehtäviin.
– Olemme tässä työssä vielä alkumetreillä, koska käyttöönoton kiireet ovat päällä. Jonkin verran olemme jo tällaista personointia tehneet muun käytettävyyden kehittämisen ohella.
Apotti on Välimäen mukaan nykyisin enemmän toiminnanohjausjärjestelmä kuin potilastietojärjestelmä, koska se muistuttaa, hälyttää ja ohjaa työn kulkuja. Tämä on hänestä merkittävä muutos.
Apotin kuvantamisosion Radiantin ongelmat työn alla HUS:ssa
HUS vaatii korjauksia ja korvauksia Oy Apotti Ab:ltä järjestelmän käyttöönotossa tapahtuneesta palvelutason alituksesta. Reklamaatio liittyy Apotin kuvantamisosion Radiantin käyttöönottoon. HUS vaatii, että puutteet korjataan nopeasti ja kustannukset korvataan.
Nyt terveyskeskusten tekemät tutkimuslähetteet saattavat kadota, ja perusterveydenhuollon lääkärit eivät voi katsoa potilaidensa röntgenkuvia kuten ennen.
HUS tarjoaa kuvantamispalveluja koko Uudellemaalle ja lisäksi Kymsotelle. Ongelmat liittyvät Välimäen mielestä integraatioon: miten määräyksiä kunnista tehdään, miten kuvat on otettu, millä tavoin ne linkittyvät Apottiin ja miten kuvat saadaan muihin järjestelmiin.
– Suunnitelma näiden asioiden korjaamiseksi on tehty, ja olemme käyneet sitä läpi yhdessä HUS:n kanssa. Suurin osa ongelmista on jo korjattu.