Palveluseteli yleistyy hitaasti
Palveluseteli ei ole lyönyt itseään läpi varsinaisissa terveyspalveluissa. Eniten sitä käyttää HUS kaihikirurgiassa.
Kuusamo on palvelusetelin käytön pioneeri. Seteleitä on myönnetty kuusamolaisille lähes 130.
– Hoitoon on päässyt nopeasti ja potilaat ovat olleet tyytyväisiä, sanoo tulosaluejohtaja Niilo Keränen.
Kovin moni kunta palveluseteleitä ei kuitenkaan vielä käytä. Muita edelläkävijöitä ovat esimerkiksi Ylöjärvi, Pirkkala ja Nokia, jotka ottivat setelin käyttöön viime vuoden alussa. Palvelusetelillä hankitaan erikoislääkärikonsultaatioita ja niihin liittyviä tutkimuksia sisätautien, kirurgian, naistentautien ja lastentautien aloilta.
Ylöjärveläiset saivat viime vuonna lähes 1 900 palveluseteliä, joista noin kolmasosa oli ortopedin vastaanotolle. Perusturvajohtaja, LL Kari Virta uskoo palvelusetelin kiinnostavan monia kuntia, sillä Ylöjärveltä on viime aikoina kyselty kovasti neuvoa, miten palveluseteli toteutetaan.
Tampereen kaupungilla on tavoitteena saada sähköinen palveluseteli käyttöön vielä tässä kuussa. Sillä voi hankkia gynekologin ja ihotautilääkärin vastaanottokäyntejä sekä ruoansulatuskanavan tähystystutkimuksia.
– Aloitamme suhteellisen vähäisellä tuotemäärällä, koska emme halua kilpailla oman erikoissairaanhoitomme kanssa, sanoo tilaajapäällikkö, LKT Jari Ahvenainen.
Ilmankin pärjätään
Palveluseteli ei ole lyönyt itseään läpi varsinaisissa terveyspalveluissa. Sitä käytetään huomattavasti laajemmin suun terveydenhuollossa ja erilaisissa sosiaalipalveluissa, arvioi johtaja Heikki Pärnänen Lääkäriliitosta.
Hän selvitteli palvelusetelin käyttöä sairaanhoitopiireistä ja joukosta kuntia viime syksynä. Silloin HUS oli ainoa sairaanhoitopiiri, joka oli ottanut sen käyttöön. HUS on antanut palveluseteleitä kaihileikkauksiin viime vuoden maaliskuusta lähtien.
Sama vaihtoehto kiinnostaa myös Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiriä. Siellä palveluseteli saattaa tulla käyttöön apuvälineiden hankinnassa ja kaihileikkauksissa jo tänä vuonna, myöhemmin ehkä muissakin terveyspalveluissa.
– Se voisi olla yksi keino purkaa jonoja ja pysyä hoitotakuussa. Asiaa selvitetään vielä henkilökunnan kanssa, sanoo kehittämispäällikkö Maarit Sihvonen.
Pärnänen yllättyi kyselynsä tuloksista. Kun palvelusetelilakia suunniteltiin, erikoissairaanhoidossa oli pitkät jonot, joiden purkamiseen seteliä olisi luullut käytettävän. Suun terveydenhuollossa niin on tehtykin.
– Johtajaylilääkärien yleisin vastaus kuitenkin oli, ettei palvelusetelille ole ollut tarvetta. Piirit ovat ilmeisesti käyttäneet mieluummin ostopalveluja ja purkaneet jonoja lisätyönä. Muutamista vastauksista heijastuivat myös ideologiset syyt.
Miksi HUS onnistui niin hyvin?
HUS otti palvelusetelin käyttöön kaihileikkauksissa viime maaliskuussa ja onnistui hyvin.
– Kaihileikkaus on ideaalinen palvelusetelin kohde, koska se on standardoitu tuote ja kertasuoritus, sanoo klinikkaryhmän vastaava lääkäri Hans Ramsay HYKS:n operatiivisesta tulosyksiköstä.
Kaihileikkausten volyymi on HUS:ssa niin suuri, että niitä on joka tapauksessa toistaiseksi hankittava ulkopuolelta. Ramsayn mukaan palveluseteli lisää potilaan valinnanvapautta ja antaa HUS:lle entistä paremmat mahdollisuudet seurata palvelun laatua.
Viime vuonna HUS antoi kaihileikkauksiin noin 3 500 palveluseteliä. Setelistä kieltäytyy arviolta yksi potilas kymmenestä.
Palveluntuottajia on alkukangertelun jälkeen nyt seitsemän. Kiinnostus heräsi, kun setelin arvoa korotettiin ja HUS viestitti lopettavansa kaihileikkausten ostopalvelun.
HUS on tehnyt Sitran kanssa palvelusetelien käyttöä koskevia sääntökirjoja kaihikirurgian lisäksi esimerkiksi glaukooman hoidosta ja ortopediasta. Miksi palveluseteli on kuitenkin otettu käyttöön vain kaihileikkauksissa?
– Selviydymme tällä hetkellä itse kaikesta muusta. Jos palvelusetelin käyttö laajenee glaukooman hoitoon, se toteutetaan todennäköisesti toisin kuin nyt, eli henkilökohtaisella budjetilla. Se edellyttää sähköistä ratkaisua, esimerkiksi ladattavaa maksukorttia, jolla voi hankkia monta suoritusta.
Ramsay on tyytyväinen setelillä hankittujen palvelujen laatuun. Myös tuottajien potilaille myymien lisäpalvelujen määrä on pysynyt kohtuuden rajoissa. Setelin varjopuolena hän pitää raskasta hallintoa: kirjeenvaihtoa potilaan kanssa suostumusta selvitettäessä ja seteleitä lähetettäessä sekä laskutusliikennettä ja hoitopalautteiden käsittelyä tuottajien kanssa.
Lue koko juttu perjantaina 10.2. ilmestyvästä Lääkärilehdestä.
Suvi Sariola
Kuva: Pixmac