Ajan­kohtai­sta

Pelastushelikopterin puute pakottaa ensihoitolääkärin autokyytiin

Copterlinen konkurssipesä lensi pelastushelikoptereita Ilmari ja Sepe maaliskuun alkuun saakka. Tukiyhdistykset neuvottelevat parhaillaan uuden lento-operaattorin kanssa.

Pohjois-Pohjanmaan sekä Keski- ja Itä-Suomen ensihoitolääkärit joutuvat turvautumaan yksinomaan autokyytin, kunnes niiden alueiden pelastushelikopterit ovat saaneet liikenneluvallisen lento-operaattorin.

Pohjois-Pohjanmaalla lentävän Sepen sekä Keski- ja Itä-Suomessa lentävän Ilmarin lentoliikenne keskeytyi kuun vaihtuessa, kun aiemman operaattorin, konkurssiin ajautuneen Copterilinen liikenneluvat umpeutuivat.

Sepen ja Ilmarin tukiyhdistykset jatkoivat tiettävästi maanantaina neuvottelujaan uuden lento-operaattorin kanssa.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ensihoidon vastuulääkärin Matti Martikaisen mukaan muutaman päivän katkoksella pelastushelikopterin käytössä ei ole ensihoitotoiminnalle todennäköisesti suurta merkitystä.

Tilanne on toinen, jos kyse on viikoista.

- Ensihoitolääkärin kuljetuksista noin 40 prosenttia tehdään helikopterilla. Kun helikopteria ei ole käytössä, lääkäri kuljetetaan maayksilöllä, joka yleensä toimii Oulun kaupungin ja lähikuntien alueella. Potilaan tavoittamisviive etäämmäksi kasvaa ja avun saannin viivästyminen ei ole toivottavaa, Martikainen sanoo.

Juha-Pekka Honkanen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030