Puhelinkonsultaation korvausmääräykset muuttuivat
Puhelinkonsultaatioon käytetty aika katsotaan nyt aktiivityöksi ja korvataan kuten aktiivityö. Puhelinkonsultaatiosta suoritetaan siihen käytettyä aikaa vastaava korvaus.
Lääkärisopimuksessa 2010–2011 vapaamuotoisen ja muun työpaikkapäivystyksen puhelinkonsultaation korvausmääräykset muuttuivat aiemmasta. Nykyisten määräysten mukaan puhelinkonsultaatioon käytetty aika katsotaan aktiivityöksi ja korvataan kuten aktiivityö. Puhelinkonsultaatiosta suoritetaan siihen käytettyä aikaa vastaava korvaus. Korvausta ei kuitenkaan makseta, mikäli samalta ajalta suoritetaan korvaus muusta aktiivityöstä.
Puhelinkonsultaatioon käytetty aika merkitään sen todellisen keston mukaisesti: jos siihen on kulunut aikaa 10 minuuttia, maksetaan aktiivityön korvausta 10 minuutilta ja lisäksi mahdolliset epämukavan työajan korvaukset 10 minuutilta.
Puhelinkonsultaation kesto on aina vähintään konsultaatiopuhelun keston mittainen. Sen kirjaamiseen kulunut aika lasketaan mukaan konsultaatioon. Samoin tilanteissa, joissa puhelinkonsultaation toteuttaminen vaatii useamman puhelun ja niiden välisen ajan käyttämisen konsultaatiovastauksen harkitsemiseen (esim. lääkeannosten laskemiseen), puhelinkonsultaatioon käytetyksi ajaksi katsotaan koko ajanjakso ensimmäisen puhelun alkamisesta konsultaation loppumiseen. Konsultaatio päättyy siis käytännössä joko viimeisen puhelun loppumiseen tai sen jälkeisen mahdollisen kirjaamisen päättymiseen. Edellytyksenä on, että koko puheluiden välinen aika käytetään puhelinkonsultaatioon.
Paikallinen ohjeistus käytännöistä tarpeen
Paikallisen työnantajan ja lääkäreitä edustavan luottamusmiehen tulee keskustella paikallisista konsultaation kirjaamiseen ja korvaamiseen liittyvistä käytännöistä. Työnantajan tulee ohjeistaa, miten konsultaatioon liittyvät tiedot kirjataan ja millaiset kirjaamiseen liittyvät tehtävät tulee tehdä välittömästi puhelinkonsultaation yhteydessä. Kuten aiemminkin, puhelinkonsultaatiosta tulee olla luotettava selvitys: päiväys, kellonaika, konsultoinnin pyytäjä ja syy sekä kesto. Ohjeistuksessa on hyvä ottaa kantaa siihen, mitä pidetään tarkoituksenmukaisena puhelinkonsultaation keston kirjaamistarkkuutena. Puhelinkonsultaatioon kulunutta aikaa ei pyöristetä esimerkiksi lähimpään 15 minuuttiin.
Lääkäriliiton alkuvuodesta tekemän kyselyn mukaan päivystyksenaikaisten puhelinkonsultaatioiden kestot vaihtelevat huomattavasti, muutamasta minuutista yli tuntiin. Tyypillisin konsultaation kesto näyttäisi olevan 10–15 minuuttia.