Puhelinpäivystys setvii Kelan korvauksia
Kelan Lääkärilinja-puhelinpäivystys vähentää ylimääräistä työtä lausuntojen kirjoittamisessa ja auttaa tarvittaessa myös korvauspäätösten selventämisessä potilaalle.
- Monta ongelmaa on vältetty, kun olemme voineet kollegoiden kesken keskustella näistä kysymyksistä. Voimme neuvoa esimerkiksi lausunnossa korostettavista seikoista, sanoo ylilääkäri Jorma Kiuttu.
Kiuttu sanoo, että noin kaksi vuotta toimineeseen palveluun tulee puheluita päivittäin. Hän odottaa palvelun kysynnän kasvavan sitä mukaa, kun tietoisuus siitä leviää lääkäreiden keskuudessa. Kiutun mukaan Lääkärilinjan kokemukset ovat positiivisia puolin ja toisin.
Useimmiten Lääkärilinjasta tiedustellaan työkyvyttömyyslausuntojen sisällöstä ja erityiskorvattavista lääkkeistä. Kiuttu huomauttaa, että myös kuntoutusmahdollisuuksia selvittääkseen kannattaa soittaa: Keväällä julkistetun selvityksen perusteella valtaosa lääkäreistä pitää kuntoutustiedon etsimistä työläänä. Asiantuntijalääkärit voivat myös selventää hoitavalle lääkärille potilaan korvauspäätöstä.
- Potilaille menevät päätökset ovat usein kapulakieltä, sillä niiden täytyy pohjautua lakitekstiin valitusmahdollisuuden takia.
Kiuttu vertaa Lääkärilinjan päivystystä erikoisalojen väliseen konsultointiin.
- Etuisuuksiin ja lausuntoihin liittyvät asiat ovat niin monimutkaisia, ettei lääkärikoulutuksen ja jatkokoulutustilaisuuksien perusteella voi olla kaikkea muistissa.
Asiantuntijalääkäreiden päivystysrinki vastaa kysymyksiin neljässä numerossa Etelä-, Länsi, Itä- ja Pohjois-Suomen vakuutusalueilla. Numerot löytyvät osoitteesta www.kela.fi/laakarilinja.