Ajan­kohtai­sta

Sairaaloissa pitää oppia virheistä

Väitöstutkimuksen mukaan johtajat ja työntekijät ovat usein eri mieltä siitä kenellä on vastuu virheistä oppimisessa.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/Pixmac000007319381.jpg
Väitöstutkimuksen mukaan johtajat ja työntekijät ovat usein eri mieltä siitä kenellä on vastuu virheistä oppimisessa.

Marina Kinnusen väitöstutkimuksessa selvitettiin, miten sairaalaorganisaatio oppii yksilöiden kokemista virheistä. Sairaaloissa virheiden vaikutukset saattavat olla vakavia, joten oppimisen merkitys korostuu.

Tutkimuksen mukaan avoimuus, luottamuksellinen ilmapiiri ja keskustelu mahdollistavat virheistä oppimista. Johtajat ovat avainasemassa sekä oppimista tukevan ilmapiirin luomisessa että oppimisprosessin vastuuttamisessa. Virheistä syyllistäminen estää oppimista ja vaikeuttaa virheiden todellisten syiden selvittämistä. Virheiden esiin tuomista ja tiedon siirtämistä voidaan helpottaa tietojärjestelmän avulla.

Kinnusen mukaan on työpaikoilla on usein epäselvää, kenellä on vastuu virheistä oppimisessa. Työntekijöiden mielestä johdon tehtävänä on tarttua virheisiin. Johdossa koetaan virheistä oppimisen tapahtuvan työntekijätasolla.

– Työntekijätasolla priorisoidaan usein työn nopeaa jatkamista virheen syyn selvittämisen sijaan. Työntekijöiden on lisäksi vaikea hyväksyä omia virheitään. Tämä saattaa johtaa selittelyyn oppimisen sijaan, Kinnunen toteaa Vaasan yliopiston tiedotteen mukaan.

Laadullinen tutkimus tehtiin sairaaloissa, joissa oli otettu käyttöön virheistä oppimista tutkeva tietojärjestelmä. Järjestelmän avulla ammattilaiset voivat ilmoittaa havaitsemiaan virheitä.

KTM Marina Kinnusen väitöstutkimus Virheistä oppimisen esteet ja mahdollistajat organisaatiossa tarkastetaan Vaasan yliopistossa 10.12.2010.

Kuva: Andrey Kiselev/Pixmac

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030