Lehti 39: Ajan­kohtai­sta 39/2013 vsk 68 s. 2423

Sairaanhoitopiirit empivät mainoskampanjoita

Juha-Pekka Honkanen

Vuodenvaihteessa voimaan tuleva vapaus valita erikoissairaanhoidon hoitopaikka ei ainakaan alkuvaiheessa lihota mainostoimistojen rahapusseja. Pirkanmaan sairaanhoitopiiri markkinoi sairaanhoito-osaamistaan kampanjalla muun muassa verkkosivustolla (www.valinnanvapaus.fi), mutta se näyttää jäävän yksin.

HUS:n johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo sairaanhoitopiirin ja HYKS:n keskittyvän siihen, että hoitotulokset, tiedot hoidon saatavuudesta ja esimerkiksi Syöpäkeskuksen tutkimukset ovat hyvin esillä verkkosivuilla.

- Jos henkseleitä saa paukutella, niin HUS ja HYKS ovat jo brändejä. Pärjäisimme varmasti hyvin katugallupissa, jossa kysyttäisiin, mihin haluat sinut vietävän, kun olet hengenvaarassa.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Aino-Liisa Oukka sanoo, että piirin on tarkoitus tiedottaa valinnanvapaudesta oman alueen väestölle.

- Nykyisen strategian mukaisesti meillä ei ole tarkoitusta lähteä markkinoimaan tai kilpailemaan potilaista, vaan meillä keskitytään hoitamaan oman alueen potilaat mahdollisimman hyvin, Oukka linjaa.

Lue myös

Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä aikeena on selvittää markkinointitarvetta, mutta suunnitelmia ei ole olemassa. Johtajaylilääkäri Jorma Penttinen pohtii, että selkeimmin markkinoitavia tuotteita voisivat olla KYS:iin jo nyt keskitetty vaikean epilepsian diagnostiikka ja hoito sekä Syöpäkeskukseen reilu vuosi sitten hankittu Pohjoismaiden ensimmäinen CyberKnife-sädehoitolaite, jolla on myös hoidettu potilaita oman erva-alueen ulkopuolelta.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030