Satojen potilaiden tietoja postitettiin väärille ihmisille HUS:ssa
Virheelliset lähetykset sisälsivät 526 henkilön sairaskertomustietoja.
Viisi HUS:n potilasta on saanut virheellisen kirjelähetyksen, jotka sisälsivät useiden potilaiden sairaskertomustietoja.
Kirjeet lähetti ulkopuolinen palveluntarjoaja, jolle HUS on ulkoistanut postien tulostuksen, kirjekuoreen laiton ja postittamisen.
– Virhe tuli ilmi siten, että yksi virheellisen lähetyksen saaneista henkilöistä oli yhteydessä HUS:iin. Kyseinen lähetys noudettiin välittömästi. Asian selvittelyissä kävi ilmi, että vastaavanlaisia virheellisiä lähetyksiä on neljä lisää. Olimme saman päivän aikana yhteydessä näiden lähetysten vastaanottajiin. Osa virheellisen lähetyksen saaneista oli ehtinyt avata kuoren ennen yhteydenottoamme, osa ei. Kaikki viisi virheellistä lähetystä ovat nyt palautuneet HUS:iin, kertoo vs. johtajaylilääkäri Petri Bono tiedotteessa.
Virheelliset lähetykset sisälsivät 526 henkilön sairaskertomustietoja. HUS on lähettänyt 29. maaliskuuta heille kirjeitse tiedon tapahtuneesta postitusvirheestä.
Lähetykset on jäljitetty ja ne ovat palautuneet HUS:lle.
HUS harkitsee virheestä aiheutuvia sopimusoikeudellisia seurauksia palveluntarjoajalle. HUS on ilmoittanut tapahtuneesta sekä Valviralle että Tietosuojavaltuutetulle.
– Haluan lämpimästi kiittää ensimmäisen virheellisen lähetyksen saanutta henkilöä siitä, että hän oli meihin yhteydessä. Näin pääsimme heti selvittämään asiaa. Lisäksi pahoittelen syvästi palveluntarjoajan tekemää virhettä. Teemme kaikkemme, jotta vastaavanlaista virhettä ei tapahtuisi enää jatkossa, Bono sanoo.
HUSista lähtee vuosittain 2,7 miljoonaa kirjettä potilaille. Kirjeet ovat ajanvarauskirjeitä, potilaslaskuja ja niin sanottuja hoitopalautteita, jotka ovat kopioita sairaskertomusmerkinnöistä, epikriiseistä ja tutkimustuloksista.