Stetari-kisaajat palkitsivat kilpakumppaninsa
Suomen Lääkärilehden vuosittain järjestämässä Stetari-ilmoituskilpailussa jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa erityispalkinto, jonka saajan mainostajat valitsivat itse keskuudestaan. Palkinto myönnettiin Sanofi-Aventikselle Lantus-mainoksesta.
Sanofi-Aventiksen myyntijohtaja Ari Simonen sanoo, että kilpailevien lääkeyhtiöiden huomio lämmittää.
Lantuksen mainonnassa toistuu kodinelektroniikasta tuttu play-tunnus yhdistettynä kuvaan juoksijasta. Tunnus toistuu Lantuksen lääke-esittelijöiden vaatetuksessa ja muussa materiaalissa, minkä Simonen arvioi osaltaan kiinnittäneen raadin huomion. Simosen mukaan hyvä lääkemainos on selkeä, siinä on hyvä kuva ja se on jollain tapaa pysäyttävä.
- Muiden samoja asioita miettivien ammattilaisten antama tunnustus kannustaa jatkamaan samalla linjalla.
Tuotesarjan voitti Cymbalta, jota markkinoivat yhteistyössä EliLilly ja Boehringer Ingelheim. EliLillyn tuotepäällikkö Kalle Raitala uskoo, että tulevaisuuden lääkemainoksissa pyritään edistämään sairauksien tunnistamista.
- Mainoksissa pyritään tuotemerkkien esittelystä kohti kokonaisvaltaisten hoitomuotojen edistämistä.
Boehringer Ingelheimin markkinointijohtaja Kaj Linna sanoo, että yhtiö haluaa jatkossakin erottua mainoksillaan, mutta niihin aiotaan lisätä informatiivisuutta.
- Mainoksella on oltava joku arvo. Sen on autettava lääkäriä työssään.
Yrityssarjassa parhaimpana lääkemainostajana palkittiin Ratiopharm. Yhtiön markkinointijohtaja Päivi Talvitie arvioi, että tulevaisuudessa mainonta kansainvälistyy edelleen. Lisäksi lääkemainonnan on sopeuduttava toimintaympäristön muutokseen.
- Internetin merkitys on tunnistettu, mutta sen hyödyntämisessä, erityisesti sosiaalisessa mediassa, on varmasti vielä paljon opittavaa.
Tuote- ja yrityssarjan mainokset asetettiin paremmuusjärjestykseen haastattelemalla satunnaisotannalla 120 lääkäriä, jotka arvioivat Lääkärilehden kuuden kilpailunumeron sisältämiä reseptilääkemainoksia. Yrityssarjaan osallistuivat yhtiöt, joilla oli kilpailunumeroissa vähintään kolme visuaaliselta vaikutelmaltaan erilaista ilmoitusta.