Ajan­kohtai­sta

Suurin osa rahapeleihin käytetystä rahasta on peräisin pelaajilta, joilla on peliongelma

Pieni osa pelaajista (2,5 prosenttia) pelaa puolet rahapelien koko kulutuksesta.

Hertta Vierula
Kuvituskuva 1
Adobe/AOP

Riskitason rahapelaaminen on vähentynyt Suomessa. Huolestuttavaa on, että pieni pelaajaryhmä kokee peliongelmia jopa aiempaa enemmän.

Tiedot selviävät THL:n julkaisemasta Suomalaisten rahapelaaminen 2019 -tutkimuksen raportista.

Pieni osa (2,5 prosenttia) pelaajista pelasi puolet rahapelien koko kulutuksesta Manner-Suomessa vuonna 2019. Tässä eniten rahaa kuluttavan, noin 72 000 hengen osuudessa, yli puolet (62 prosenttia) rahasta tuli henkilöiltä, joilla oli rahapeliongelma ja 14 prosenttia riskitasolla pelaavilta. Ainoastaan neljännes rahasta tuli henkilöiltä, jotka pelasivat ongelmitta.

Vuosina 2007 ja 2015 tehdyissä vastaavissa tutkimuksissa puolet rahapelien kulutuksesta tuli 4,2 ja 5,2 prosentilta kaikkien rahapelien pelaajista.

Puolet rahapelien pelaajista ilmoitti pelaavansa ensisijaisesti voittaakseen rahaa, ja kolmannes pelasi jännityksen, mielihyvän tai hauskuuden takia. Muiden kanssa seurustelu oli pelaamisen syynä 3,1 prosentilla pelaajista, 2,4 prosenttia pelasi tukeakseen hyvää tarkoitusta ja 1,2 prosenttia pelasi rentoutuakseen, lievittääkseen stressiä tai paetakseen jotain muuta ikävää tunnetta tai tilannetta.

Rahapeliongelmiin liittyy usein muitakin vaikeuksia

Rahapeliongelmat olivat yleisimpiä henkilöillä, jotka olivat työttömiä tai lomautettuja ja ansaitsivat nettona 501–1000 euroa kuukaudessa.

Henkilöillä, joilla oli rahapeliongelma, oli usein myös muita haasteita elämässään. Jos vastaajan lähipiirissä oli ongelmallisesti rahapelejä pelaava, oli vastaajalla itsellään todennäköisemmin rahapeliongelma.

Lue myös

Digipelien ja rahapelien välillä oli yhteys: digipelejä ongelmallisesti pelanneista 13 prosentilla oli rahapeliongelma. Ongelmitta digipelejä pelaavista rahapeliongelma oli vain kolmella prosentilla. Digipeleillä tarkoitetaan tutkimuksessa video-, konsoli-, tietokone- ja mobiilipelejä, joita ei pelata rahasta.

Alkoholia riskitasolla käyttäneistä seitsemällä prosentilla oli rahapeliongelma, kun alkoholin kohtuukäyttäjistä peliongelma oli vain kahdella prosentilla. Alkoholin riskikäyttö, psyykkinen kuormittuneisuus sekä digipeli- ja rahapeliongelmat olivat erityisen yleisiä 18–24-vuotiailla.

THL on seurannut rahapelien pelaamista, peliongelmien yleisyyttä ja pelaamiseen liittyviä asenteita ja mielipiteitä vuodesta 2007 lähtien neljän vuoden välein 15–74-vuotiaille suomalaisille tehdyllä väestötutkimuksella.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030