Teknologiaterveyskeskus kompastelee vielä nettipalveluissa
Lääkärille ei vielä voi varata aikaa netin kautta Oulun Kaakkurin uudessa teknologiaterveyskeskuksessa. Tähän on syynä lääkärivaje. Äitiys- ja lastenneuvolaan, laboratorioon sekä sairaanhoitajan kontrollikäynteihin nettiajanvaraus jo onnistuu, vaikkei teknisiltä ongelmilta ole teknologiakaupungissakaan säästytty.
- Kaakkurin teknologiaterveyskeskuksen tavoitteena on, että potilaat soittaisivat terveyskeskukseen vain kiireellisissä asioissa, tiivistää palveluesimies Päivi Rintasaari. Vähemmän kiireelliset asiat halutaan siirtää nettiin.
Kaakkurissa jos jossain tämän luulisi onnistuvan: asukkaiden keski-ikä on reilusti alle 30 vuotta ja tietokoneen käyttö on tuttua. Mitään valtavaa väestöryntäystä nettipalvelu ei vielä ole kerännyt: vakituisia käyttäjiä on noin 350. Yhtenä syynä ovat alussa vaivanneet tekniset hankaluudet. Käyttäjien määrä on syksyn mittaan kasvanut tasaisesti.
Nettiyhteydenpito toimii suojatun Omahoito-alustan välityksellä, tavallisella sähköpostilla ei terveystiedoista keskustella. Ainakin toistaiseksi ensimmäinen kirjautuminen palveluun on tietosuojan takia melko monimutkaista. Asiakas kirjautuu Omahoito-alustalle omilla pankkitunnuksillaan, lähettää sitten sähköpostia terveyskeskukseen ja kertoo kirjautuneensa. Sen jälkeen hän saa luvan käyttää sovittuja palveluja.
"Leikkaa ja liimaa" ei käy ratkaisuksi
Vastaavan lääkärin Eila Erkkilän mukaan suurin ongelma on, että omahoitoalustaa ei ole mitenkään integroitu potilastietojärjestelmä Efficaan, vaan tiedot täytyy kopioida leikkaa-liimaa -menetelmällä ohjelmasta toiseen. Toistaiseksi se on onnistunut, kun käyttäjiä on vielä niin vähän.
Ongelma johtuu siitä, että ohjelmistot ovat kilpailevien yritysten tuottamia: potilastietojärjestelmä Effican tuottaa TietoEnator ja Omahoito-sivustot Mawell Oy, ProWellness Oy ja Coronaria Oy.
- Emme me tällaista halua, ohjelmien pitää toimia paremmin ja tehdä yhteistyötä, napauttaa Päivi Rintasaari.
Rintasaaren mukaan Kaakkurissa ollaan vaikeuksista huolimatta tyytyväisiä mahdollisuuteen kehittää oman alan tulevaisuutta.
- Olemme ajan hermolla ja visioimme tulevaisuutta.
Ensi kevääseen kestävä pilottihanke auttaa selvittämään, millaisista ohjelmista on työssä hyötyä. Sen jälkeen kaupungilla on optio Omahoito-sivustoon kahden vuoden ajan. Kun ohjelmistoja koskeva tarjouskilpailu alkaa, tiedetään jo paremmin, millaisia ominaisuuksia ohjelmilta odotetaan, uskoo Rintasaari.
Nettikontaktit auttavat ajankäytössä
Oulun uusin terveyskeskus avattiin Kaakkurin asuma-alueelle viime tammikuussa. Erilaisten pilottiprojektien avulla opetellaan käyttämään uutta teknologiaa perusterveydenhuollon apuna.
Nettiajanvarauksen lisäksi käytössä on esimerkiksi sähköinen terveyskortti, johon potilas voi kirjata omia tietojaan, esimerkiksi verensokeriarvoja tai PEF-mittaustuloksia. Terveyskorttia käytetään apuna myös painonhallintaryhmissä. Hoitaja käy sovitusti tarkistamassa arvot ja kuittaa ne nähdyiksi.
- Nettikontakteilla voi selvästi korvata tiettyjä käyntejä terveysasemalla, näkee palveluesimies Päivi Rintasaari.
Kaakkurilaiset voivat myös lähettää terveysasioita koskevia kysymyksiä netin kautta. Muutamat tavallisimmat laboratoriotulokset näkyvät potilaan omassa terveyskortissa yhtä aikaa kuin potilastietojärjestelmässäkin.
Laboratoriotulosten valmistuttua lääkäri voi, mikäli se potilaalle sopii, puhelimella soittamisen sijasta kirjoittaa potilaalle viestin.
- Tämä ei välttämättä säästä aikaa, mutta parantaa ajankäytön hallintaa. Viestin voi kirjoittaa silloin kun se itselle sopii ja samoin potilas voi lukea sen silloin kun ehtii, kertoo vastaava lääkäri Eila Erkkilä.