Ajan­kohtai­sta

Terveyskioski kauppakeskukseen Ylöjärvellä

Ylöjärvellä avataan ensi maanantaina terveyskioski, jossa kaupunkilaiset pääsevät helposti sairaanhoitajan, fysioterapeutin, ravitsemusterapeutin tai suuhygienistin vastaanotolle. Tavoitteena on toisaalta matala kynnys hoitoon, toisaalta terveyskeskuksen kuormituksen vähentäminen.

Terveyskioski on Ylöjärven kaupungin ja Sitran kokeiluhanke. Kauppakeskuksessa sijaitsevaan terveyskioskiin pääsee ilman ajanvarausta. Ideana on, että terveyskioskista on helppo tulla kysymään neuvoa. Myös pienet toimenpiteet, kuten tikinpoisto tai influenssarokotus hoituvat terveyskioskissa nopeasti. Terveyskioskissa on vuorollaan töissä sairaanhoitaja ja fysioterapeutti, tarvittaessa myös ravitsemusterapeutti ja suuhygienisti.

Terveyskioskin on tarkoitus vähentää terveyskeskuksen kuormitusta.

– Usein neuvo riittää, kaikkiin vaivoihin ei tarvita lääkäriä, Ylöjärven perusturvajohtaja Kari Virta valaisee.

Potilas ohjataan terveyskeskukseen lääkärin vastaanotolle, jos terveyskioskin työntekijä arvioi, että vaiva vaatii lääkärin hoitoa. Suoraa yhteyttä lääkäreihin kioskista ei ole hoitohenkilökunnallakaan.

– Meillä ei ole suunnitelmissa järjestää systeemiä, jossa sairaanhoitaja voisi soittaa lääkärille neuvoa kysyäkseen. Potilaan terveystiedot ovat tosin – potilaan suostumuksella – saatavilla terveyskeskuksen tietojärjestelmistä, Virta kertoo.

Virta painottaa, että terveyskioskin on tarkoitus toimia sekä potilaan että terveyskeskusjärjestelmän hyväksi. Kun lääkäreitä ei kuormiteta turhaan, he ehtivät paremmin hoitaa vakavammat tapaukset. Toisaalta potilas saa pika-arvion vaivoistaan helposti.

– Joskus potilaat tulevat hoitoon liian myöhään. Olisi hienoa, jos matala kynnys terveyskioskiin vähentäisi myös tällaisia tapauksia, Virta kertoo.

Hertta Vierula

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030