Tieto ei kulje sairaalasta kotihoitoon
Stakesin kysely kotihoidon työntekijöille kertoo, että yli puolessa potilaiden kotiutumisista on ongelmia.
Lähes puolelta kotihoidossa olevalta puuttuu hoitoa koordinoiva vastuuhenkilö, ja kotihoidon ja sairaalan yhteistyössä on puutteita. Kotisairaanhoidon ja kotipalvelun henkilöstö joutuu usein toimimaan puutteellisin tiedoin, mikä haittaa hoidon jatkuvuutta.
Kotihoidossa olevat ja sairaalasta kotiutettavat ovat usein iäkkäitä, entistä sairaampia ja tarvitsevat apua useilta palveluiden tuottajilta.
Yli puolessa kotiutumisista on ongelmia
Kyselyn mukaan lähes puolet kotihoidon työntekijöistä oli tyytymättömiä sairaalasta saamaansa tiedon määrään asiakkaan hoidon ja palvelujen tarpeesta kotona, hoidosta sairaalassa ja sairauden hoidosta kotona. Kotihoitoa on totuttu pitämään hoitoketjun päätepisteenä, jonne sairaala lähettää asiakkaat.
Asiakkaan siirtyessä sairaalasta kotihoitoon noin neljäsosassa tieto tuli vasta kotiutumispäivänä tai sen jälkeen. Yli puolessa asiakkaiden kotiutumisista oli ilmennyt ongelmia.
Kyselyn mukaan monet potilaat kotiutuvat liian huonokuntoisina ja kokevat pelkoa kotona olemista kohtaan. Kotihoidon suunnittelu koettiin myös vaikeaksi tiedonkulun ongelmien takia.
Tutkimus liittyy laajaan hankkeeseen, jossa kehitetään asiakkaiden näkökulmasta hoidon kulkua ja kotihoitoa. Mukana oli 22 kuntaa.
Miia Soininen