Toimintatavat muuttuvat hitaasti terveyskeskuksissa
Esimerkiksi monen terveyskeskuksen puhelinpalvelu on yhä huonoa, työnjaon kehittämisessä on toivomisen varaa eikä yhtenäisiin hoitokäytäntöihin ole päästy.
Terveyskeskuskierroksen antia, keskusteluja ja alueellisia raportteja sekä kierroksen pohjalta tehtyjä yhteenvetoja on koottu julkaisuksi, joka on myös sosiaali- ja terveysministeriön nettisivuilla.
Terveyskeskuskierroksen yhteydessä johtaville lääkäreille tehdyn kyselyn mukaan joka viides terveyskeskus pystyi viime vuodenvaihteessa tarjoamaan potilaalle kiireettömässä tapauksessa lääkärinaikaa kolmen päivän kuluessa. Näiden terveyskeskusten peittävyys oli noin 13 % väestöstä. Joka neljäs terveyskeskus pystyi tarjoamaan ajan 4–7 päivässä ja yli kaksi viikkoa ajan saaminen kesti noin neljänneksessä terveyskeskuksista.
Hoitoon pääsyä koskeva laki tulee voimaan maaliskuussa, mutta ei edellytä pääsyä nimenomaan lääkärin vastaanotolle kolmessa päivässä, vaan terveydenhuollon ammattihenkilön arviota hoidon tarpeesta.
Kansallisen terveydenhuollon hankkeen kenttäkierroksen raportti 2004 on STM:n nettisivuilla osoitteessa www.stm.fi > julkaisuja