Tupakkayhtiöt ovat lisänneet markkinointia nuorisoelokuvissa
Raportin mukaan 2000-luvulla valtaosassa varhaisnuorten elokuvista tupakoitiin.
Raportin mukaan 2000-luvulla valtaosassa varhaisnuorten elokuvista tupakoitiin.
Tupakan elokuvamarkkinointia on lisännyt se, että elokuvien maailmanlaajuinen tuotanto ja jakelu keskittyy muutamiin suuryrityksiin. Markkinointi on myös houkuttelevaa, koska elokuvien elinkaari on pidentynyt.
– Samaan aikaan kun tupakointi oikeassa elämässä väheni, se alkoi lisääntyä elokuvissa. Eniten poltetaan aikuisten elokuvissa, mutta trendi kohti varhaisnuorten elokuvia on myös ollut havaittavissa, sanovat raportin tekijät Mervi Hara ja Satu Lipponen.
Haran ja Lipposen mukaan Yhdysvalloissa suuret studiot ilmoittivat viime vuonna vapaaehtoisista toimista elokuvatupakoinnin vähentämiseksi, kun vuosia kestäneet tutkimushankkeet toivat asian päivänvaloon.
– Jos lapsi tai nuori näkee suosikkinäyttelijänsä tupakoivan elokuvassa, hän suhtautuu tupakointiin myönteisemmin. Tämä on ollut yksi tupakkayhtiöiden strategisista tavoitteista elokuvamarkkinoinnissa – pitää yllä mielikuvaa tupakoinnin yhteiskunnallisesta hyväksyttävyydestä, raportin kirjoittajat sanovat.
Raportin ovat kustantaneet Suomen ASH ry ja Suomen Syöpäyhdistys.
Miia Soininen