Ajankohtaista

Valvira: Tupakkaa ei saa myydä lasisesta tornista

Valvira on kieltänyt Philip Morrisia sakon uhalla toistamasta tupakkalain vastaista mainontaa ja myynninedistämistä

Valvira on kieltänyt Philip Morrisia sakon uhalla toistamasta tupakkalain vastaista mainontaa ja myynninedistämistä

Valvira on kieltänyt Philip Morris Finland Oy:tä (PMF OY) toistamasta tupakkatuotteiden mainontaa ja myynninedistämistä, jossa vähittäismyynnissä olevat tupakkatuotteet on asetettu läpinäkyviin mainostornin kaltaisiin myyntihyllyihin, jotka on varustettu pyörimistoiminnolla ja valaistuksella.

Myös tupakkatuotteiden myynti vastaavista torneista, joissa ei ole pyörimistoimintoa tai valaistusta kiellettiin. Kieltoa on noudatettava 120 000 euron sakon uhalla.

Philip Morris Finland Oy myi Kivenlahti Rock ´10 -tapahtumassa tämän vuoden kesäkuussa tupakkaa lasisista, pyörivistä, mainostornin kaltaisista hyllyistä, jotka oli valaistu.

Valviralle antamassaan selvityksessä PMF Oy totesi, että tupakkatuotteiden esilläpito on osa tavanomaista ja sallittua tapaa myydä tupakkaa, eikä se ole myynninedistämisen muoto.

Tupakkalain mukaan tupakkatuotteen, tupakan, tupakkajäljitelmän ja tupakointivälineen mainonta, epäsuora mainonta ja muu myynninedistäminen on kielletty.

Valvontaviranomaisen ratkaisukäytännössä on aikaisemminkin katsottu, että pakkauksen esillepano, kuvitus ja tekstit ovat osa kuluttajalle kohdistuvaa myynninedistämistä, joten niitä voidaan arvioida tupakkalain mainossäännösten nojalla. Tämä todetaan myös vuosille 2008-2010 annetussa valtakunnallisessa tupakkalain valvontaohjelmassa.

Valvira katsoo, että tuotteiden sijoittelu ja esillepano on mainonnallista muun muassa silloin, kun yksi tuote tai osa tuotteista erotetaan omaan hyllyynsä tai tuotteiden näkyvyyttä korostetaan jollain muulla tavalla.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030