Ajan­kohtai­sta

Valviran ­määräykset ärsyttävät

Valviran ojentamien terveyskeskusten ylilääkärit kritisoivat saamiensa määräysten jakotapaa.

Espoo, Jyväs­kylä, Lahti ja Kainuun maakunta saivat kuun alussa Valviralta määräyksen saattaa hoitoon pääsy niiden terveyskeskuksissa lainmukaiselle tasolle.

Määräys perustuu Stakesin loka­kuussa 2008 terveyskeskusten johtaville lääkäreille tekemään kyselyyn.

– Kyselyssä tiedusteltiin johtavan lääkärin näkemystä. Jos vastasi rehellisesti, joutui syyniin. En sano että ­kukaan siinä kyselyssä olisi huijannut, mutta olisi siihen voinut kirjoittaa mitä vain, sanoo Lahden terveyspalveluiden johtaja Risto Raivio.

Jyväskylän terveyskeskuksen vas­taa­va ylilääkäri Mauri Paajanen jakaa Raivion näkemyksen. Valvira kiinnitti Lahdessa ja Jyväskylässä huomiota etenkin terveysneuvonnan ja ajan­varauksen puhelin­numeron ruuhkautumiseen. Jyväskylässä puheluista pääsi läpi 33 %, Lahdessa 58 %.

– Puhelinyhteydet eivät kuitenkaan ole se suurin ongelma. Uhkana on, että nyt rahaa laitetaan puhelinpalveluun, vaikka sitä tarvittaisiin vastuu­väestöjen pienentämiseen, Paajanen sanoo.

Ongelmat tiedossa jo aiemmin

Valviran ohjauksen ja valvonnan johtaja Tarja Holi sanoo, että määräykset eivät perustu yksinomaan Stakesin kyselyyn. Niitä ovat edeltäneet terveys­keskusten lausunnot paikallisesta ­­tilan­teesta.

Holin mukaan kaikkien nyt ­määräyksen saaneiden terveyskeskusten ongelmat ovat olleet lääninhallitusten tiedossa ja seurannassa jo aiemmin.

– Yleisesti voi sanoa että terveys­keskuksia kohdellaan oikeuden­mukaisesti. Lainsäädännössä ­määritellään THL hoidon saatavuuden seurantatiedon kerääjäksi, ja valvontaviranomaiset käyttävät pohjatietona sen toimittamaa tietoa.

Juha-Pekka Honkanen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030