Varusmiehille kaavaillaan terveysneuvontapuhelinta
Puolustusvoimat suunnittelee varusmiehille valtakunnallista terveysneuvontapuhelinta. Yhdestä puhelinnumerosta varusmiehet saisivat neuvoja terveyspulmiinsa vuorokauden ympäri ja myös lomillaan.
Puhelinpalvelua on jo kokeiltu Kainuun prikaatin ja Kainuun maakunnan välisenä yhteistyöhankkeena viime vuonna, ja kokemukset ovat olleet myönteisiä. Tämän vuoden aikana palvelua pyritään testaamaan valtakunnallisesti.
- Selvittelemme, olisiko mahdollista luoda keskitetty puhelinpäivystyspiste, johon varusmies voisi sairastuessaan ottaa yhteyttä ja saada asiantuntevat ohjeet, kertoo lääkintäkenraalimajuri, puolustusvoimien ylilääkäri Pentti Kuronen.
- Puhelinpäivystysjärjestelmä on nykyaikaa, toteaa perusterveydenhuollon ylilääkäri, lääkintämajuri
Kari Kesseli
.Valtakunnallisen terveysneuvontapuhelimen tavoitteena olisi helpottaa etenkin lomallaan sairastuneen varusmiehen tilannetta.
- Neuvontapuhelin olisi tarkoitettu pääsääntöisesti virka-ajan ulkopuoliseen toimintaan, Kesseli näkee.
Puhelin ei paikkaa lääkärivajetta
Palvelujen parantamisen ohella tavoitellaan myös kustannussäästöjä. Kun varusmies asioi viikonloppuvapaan aikana kotipaikkakuntansa terveyskeskuksessa, lähettää kunta laskun puolustusvoimille. Niinpä säästöjä odotetaan koituvan siitä, kun turhat lääkärikäynnit vähenevät asiantuntevien puhelinneuvojen myötä.
Puolustusvoimien lääkärivajetta neuvontapuhelimella ei ole tarkoitus paikata. Puhelinneuvonta voisi Kesselin mukaan päinvastoin lisätä painetta varuskunnan lääkärin vastaanotolle, kun moni soittaja saa neuvoksi hakeutua vastaanotolle seuraavana aamuna.
Valtakunnallisuudessa omat haasteensa
Kainuun maakunta on kiinnostunut jatkamaan ja laajentamaan yhteistyötä, mutta puolustusvoimat ei ole vielä tehnyt päätöstä yhteistyökumppanista.
Kari Kesselin mukaan kokeiluprojektia mahdollisesti jatketaan yhteistyössä Kainuun maakunnan kanssa, mutta viimeistään toimintaa vakiinnutettaessa puhelinneuvonta on kilpailutettava.
Kainuun perusväestölle sairaanhoitajan puhelinneuvontaa on tarjottu jo useita vuosia ja viimevuotisessa kokeilussa myös Kainuun prikaatin varusmiehet opastettiin soittamaan samaan puhelinpalveluun. Puhelimeen vastaavat sairaanhoitajat perehdytettiin puolustusvoimien erityistilanteisiin.
Kari Kesseli pitää maantieteellistä etäisyyttä valtakunnallisen neuvonnan haasteena. Sairaanhoitajan kun pitäisi osata neuvoa myös toiselta puolelta maata soittava varusmies tarvittaessa oikealle terveysasemalle. Kesseli uskoo kuitenkin, että ongelmat ovat ratkaistavissa hyvällä ohjeistuksella.