Ajan­kohtai­sta

Viesti lukijalle Lääkärilehden jakelusta

Toimitus on viime viikkoina saanut poikkeuksellisen paljon palautetta ­häi­riöistä lehden jakelussa.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/postil.jpg

Toimitus on viime viikkoina saanut poikkeuksellisen paljon palautetta ­häi­riöistä Lääkärilehden jakelussa. Lehti on joko tullut myöhässä tai jäänyt ­kokonaan tulematta.

Olemme olleet asiasta yhteydessä Itella Oyj:öön, jonka kanssa Lääkäri­liitolla on sopimus Lääkärilehden jakelusta. Sopimuksen mukaan lehti on perillä kaikilla tilaajilla ilmestymispäivänään eli pääsääntöisesti perjantaisin tai – kuten tämän viikon numero 49/2013 – viikonvaihteeseen osuvaa arkipyhää edeltävänä päivänä.

Itellan edustaja syyttää häiriöistä sittemmin päättyneestä työriidasta seuranneita lisä- ja ylityökieltoja. Peruste ei ole vakuuttava. Lääkärilehden kaltainen viikkolehti on jakelutuotannon peruskuormaa, joka hoitaminen on suunniteltavissa aina vuodeksi etukäteen. On hyvin outoa, jos tällainen toiminta on yli- tai lisätyön varassa. Toimituksen ja kirjapainon osuudet jakeluketjussa ovat toteutuneet täsmälleen sovitulla tavalla.

Lääkärilehden lukijalla on oikeus saada lehtensä sopimuksen mukaisesti. Jos näin ei tapahdu, ainoa tapa vaikuttaa asiaan on asiakaspalaute. Toimitus välittää saamansa viestit eteenpäin, mutta vaikuttavinta on kokemusten mukaan suora yhteydenotto Itellaan. Tämän voi tehdä joko ottamalla ­yhteyttä paikalliseen postiin, sähköpostitse asiakaspalvelu@posti.fi tai Itellan verkkosivuilla www.posti.fi/palaute. Itellalla on lisäksi kuluttajille maksullinen palvelunumero 0200 71000.

Verkkosivuiltamme löytyvä digilehti on luettavissa erilaisilla päätelaitteilla numeron ilmestymispäivästä alkaen. Sähköinen lehti avautuu FiMnet-tunnuksilla.

Hannu Ollikainen, vastaava päätoimittaja
Kuva: Panthermedia

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030