Ajan­kohtai­sta

Yhteyden saaminen terveyskeskuksiin helpottui

Kiireettömän ajan saaminen terveyskeskuslääkärille oli lokakuussa vaikeampaa kuin maaliskuussa. Välitön yhteydensaanti onnistui aiempaa paremmin.

Kuvio 1 http://www.laakarilehti.fi/pics/terveysasema_6_samperttila-2.jpg

Kiireettömän ajan saaminen terveyskeskuslääkärille oli lokakuussa vaikeampaa kuin maaliskuussa. Lääkärin vastaanotolle pääsyssä oli isoja eroja terveyskeskusten välillä, kävi ilmi THL:n terveyskeskusten johtaville lääkäreille tekemästä hoitoonpääsykyselystä.

Lokakuussa 2012 terveyskeskukseen sai ajan kahden viikon kuluessa vain 19 prosenttia väestöstä. Maaliskuussa ajan oli saanut samassa ajassa 28 prosenttia väestöstä.

Suurin osa väestöstä, 63 prosenttia, asui alueella, jossa kiireettömän ajan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle sai kahden–neljän viikon kuluessa.

Itä-Savon sairaanhoitopiirin asukkaat joutuivat odottamaan lääkärin vastaanotolle pääsyä pisimpään. Myös valtaosa Lapin ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirien asukkaista joutui odottamaan kiireetöntä aikaa yli neljä viikkoa. Hoitajan vastaanotolle pääsyä joutuivat jonottamaan eniten Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin asukkaat.

Lokakuussa neljänneksessä terveyskeskuksista oli vähintään viikoittain vaikeuksia antaa kiireetön aika lääkärille. Maaliskuussa vaikeuksia oli sen sijaan ollut yli kolmanneksella (37 %) terveyskeskuksista. Lokakuussa 15 prosenttia suomalaisista asui alueella, jossa oli päivittäin vaikeuksia antaa aikaa lääkärille. Maaliskuussa päivittäisiä vaikeuksia saada kiireetöntä aikaa oli 20 prosentilla väestöstä.

Puolet takaisinsoittojärjestelmässä

Hoidon tarpeen arviointi onnistui kaikissa terveyskeskuksissa lain mukaisesti kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta.

Terveyskeskuksista jo noin puolet käyttää takaisinsoittojärjestelmää. Soittopyyntöihin vastataan keskimäärin puolen tunnin kuluttua asiakkaan yhteydenotosta.

Valtaosalla suomalaisista (77 %) ei ole vaikeuksia saada välitöntä yhteyttä terveyskeskukseen, maaliskuussa ongelmia oli puolella väestöstä. Vain kolme terveyskeskusta kertoi, että heidän asiakkaillaan oli jatkuvia ongelmia yhteydenotoissa. Näiden terveyskeskusten alueella asuu noin puoli prosenttia väestöstä.

Takaisinsoittojärjestelmää käyttää jo puolet terveyskeskuksista. Lokakuussa noin puolet terveyskeskuksista seurasi puheluiden vastaanottoaikaa.

Kuva: Sami Perttilä

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030