Digitaaliset käytännöt juurtuvat lääkiksissä
Uusimuotoista opetusta edustavat esimerkiksi oppimispelit.
MEDigi-hankkeen tavoitteena on ollut lääketieteen alojen koulutuksen valtakunnallinen harmonisointi ja modernisointi hyödyntämällä digitalisaatiota opetuksessa. Hanke päättyi vuoden 2021 lopussa, ja MEDigi-työ jatkuu nyt tiedekuntien yhteistyösopimuksen pohjalta. Nykyinen toimenpideohjelma digitaalisten käytäntöjen juurruttamisesta opetukseen ulottuu vuoteen 2027.
MEDigi-työn johtoryhmän puheenjohtaja, professori Jarmo Reponen kertoo, että esimerkiksi Oulun yliopistossa digipedagogiset menetelmät ja kansallisesti yhdessä kehitetyt oppimateriaalit on tuotu osaksi onkologian opetussuunnitelmaa.
Kliininen opettaja Sanna Iivanainen puhuu näistä kokemuksista ja hyvästä opiskelijapalautteesta 16. helmikuuta valtakunnallisessa seminaarissa.
Hyvät kokemukset rohkaisevat
Oulussa on pilotoitu valinnainen, itseopiskeluna tehtävä verkkokurssi Viransijaisena Virtuaalikylän terveysasemalla. Laajemmin kaikkien lääketieteellisten tiedekuntien opetuksessa on käytössä potilassimulaatioita.
Tampereen yliopiston MEDigi-hankkeessa tuottama radiologisten kuvien opetuskuvapankki on käytössä kaikkien tiedekuntien perusopetuksessa. Verkko-oppimateriaalikokonaisuus on käytössä jokaisen tiedekunnan perusopetuksessa, ja se on saanut opiskelijoilta erittäin hyvää palautetta.
Lisäksi karttuvan tiedon testi on otettu valtakunnallisesti käyttöön lääketieteellisissä tiedekunnissa. Se toteutetaan digitaalisesti kaksi kertaa kalenterivuodessa kaikissa yliopistoissa samanaikaisesti. Karttuvan tiedon testi mittaa osaamisen kertymistä opintojen aikana.
Uusimuotoista opetusta edustavat oppimispelit. Esimerkiksi hammaslääketieteellisissä tiedekunnissa käytetään juurihoidon oppimispeliä.
Reponen uskoo, että lähitulevaisuudessa digitaaliset työkalut näkyvät kiinteänä osana perusopetuksen opetussuunnitelmia.
– Opetusta uudistetaan joka tapauksessa. Toisten alojen hyvät kokemukset rohkaisevat entistä useampia aloja ottamaan digitaalisia työkaluja käyttöön.
MEDigi-työssä mukana olevat lääketieteen ja hammaslääketieteen opettajat kokoontuivat vaihtamaan kokemuksia 16. helmikuuta Helsinkiin.