Terveydenhuolto Suom Lääkäril 2025;80:e45342, www.laakarilehti.fi/e45342

Lääkäreiltä pyydetään jo nyt puoltavia lausuntoja kännykän käyttöön koulussa – syynä lapsen ahdistus

– Mikään mielenterveyden häiriö ei edellytä nuoruusikäiseltä eristäytymistä kännykkäkuplaan. Kännykkä pois ja muut tukitoimet käyttöön, nuorisopsykiatrian professori Riittakerttu Kaltiala sanoo.

Anni Teppo

Elokuun alussa voimaan tullut kännykkäkielto kouluissa näkyy jo nyt myös lääkäreiden työpöydällä.

Tampereen yliopiston nuorisopsykiatrian professori, ylilääkäri Riittakerttu Kaltiala kertoo, että nuorisopsykiatrian erikoissairaanhoitoon on alkanut tulla vanhempien yhteydenottoja, joissa toivotaan lääkärinlausuntoa sen tueksi, että lapsi saisi käyttää kännykkää koulupäivän aikana.

Perusteluna on ollut muun muassa se, että nuori tarvitsee välttämättä yhteyden vanhempaansa ahdistuksen hallitsemiseksi.

Kaltialan mukaan kännykkä ei ole ratkaisu ahdistuksen hoitoon.

– Mikään mielenterveydenhäiriö ei edellytä nuoruusikäiseltä eristäytymistä kännykkäkuplaan nuoren ja vanhemman välille. Nuoruusiän kehitys tarvitsee liittymistä ikätovereihin ja ikätasoisiin tehtäviin. Ajatus siitä, että koulunkäyntiä tuettaisiin olemalla jatkuvassa kännykkäyhteydessä vanhempiin, on erheellinen ajatus.

Jatkuva tarve roikkua vanhemmassa ei ole hyväksi

Irrottautuminen lapsenomaisesta riippuvuussuhteesta vanhempiin kuuluu Kaltialan mukaan nuoruusiän keskeisiin kehitystehtäviin.

Nuori tulee omaksi itsekseen ja käyttää omia voimiaan, elämänpiiri laajenee ja kiinnostus suuntautuu ikätovereihin. Nuori suuntaa aikuisen roolimallin tarvetta myös perheen ulkopuolisiin aikuisiin ja tärkeisiin esikuviin.

– Itsenäistyminen ei tarkoita sitä, etteikö nuori tarvitsisi enää vanhempiaan. Kehitys ei kuitenkaan etene terveesti, jos nuorella on jatkuva tarve roikkua vanhemmassaan kännykän kautta. Lääkäreille tulevat lausuntotoiveet kertovat jo itsessään, että kännykkäkiellolle olisi ollut oikea aika jo vuosia sitten.

Kyse enemmän kännykän poissaolon pelosta?

Jos nuorta ahistaa, on koulussa Kaltialan mukaan hyvä sopia vaihtoehdot, kenen puoleen voi kääntyä ja mitä voi tehdä.

– Enemmän kyse on varmastikin ahdistavan tilanteen ja kännykän poissaolon pelosta. Nuoren kanssa pitää siis opetella erilaisia malleja ahdistustilanteen hallintaan.

– Ahdistuskuplasta pitää vain tulla pois, siihen ei tarvitse hiljalleen vieroittaa. Eli kännykkä pois ja muut tukitoimet käyttöön.

 https://www.laakarilehti.fi/mielipide/tuhoaako-kannykan-kaytto-kokonaisen-sukupolven/

Kirjoittaja

Anni Teppo

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030