Terveydenhuolto

Lieksan terveysasema purki puheluruuhkat yhteisvoimin

Kun kaikki hoitajat laitettiin puheluruuhkan purkutöihin, viiden tunnin keskimääräinen odotusaika putosi nopeasti alle tuntiin.

Hanna Kauppinen
Adobe/AOP

 

Lieksan terveysaseman henkilöstö on onnistunut yhteisvoimin selättämään työyhteisön keskeisiä ongelmia, kuten puhelinpalvelun ruuhkat. Samalla henkilöstön työhyvinvointi on parantunut, kertoo Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Siun sote tiedotteessaan .

– Kehittäminen on todella tärkeää, vaikka resursseja on vähän. Hoitajista on vajetta, ja voisimme heti ottaa neljä sairaanhoitajaa töihin. Uskon, että työhyvinvoinnin parantaminen auttaa meitä jatkossa saamaan uusia työntekijöitä. Meillä menee nyt huipusti, hehkuttaa Lieksan terveysaseman sairaanhoitaja Anni Nieminen tiedotteessa.

Kehittämisprosessi aloitettiin huhtikuussa henkilöstökyselyllä, jonka perusteella valikoitui kolme kehittämiskohdetta: puhelinpalvelun ruuhkat, sairaanhoitajan vastaanottojen toiminta sekä pitkäaikaissairaiden potilaiden hoito.

Myös työhyvinvointiin haluttiin muutosta.

– Nämä asiat kytkeytyvät toisiinsa. Jos henkilökunta ei koe voivansa antaa apua ja hyvää palvelua asiakkaille, se aiheuttaa harmitusta ja kuormittaa, toteaa osastonhoitaja  Tuula Riikonen .

Onnistuminen innostuttaa

Henkilökunta kiittelee sitä, että kehittämisen kohteet ja ratkaisut on saatu itse päättää eikä niitä ole saneltu ylhäältä päin.

Kehittämistyöryhmään kuuluu kolme sairaanhoitajaa, osastonhoitaja sekä ylilääkäri. Myös terveysasemien ylihoitaja on tiiviissä yhteistyössä. Henkilöstö pidetään kaikesta ajan tasalla.

– Tämä ei ole mikään viikossa tai kahdessa tehtävä muutos, vaan vaatii pitkäjänteistä työtä. Muutosvastarintaa on toki ollut, mutta onnistuminen on saanut porukan innostumaan, Nieminen kuvailee.

Lue myös

Iltavuoronkin arki helpottunut

Lähtötilanteessa puhelinpalvelun ruuhkissa oli 80 takaisinsoiton jono heti maanantaina ja lähes viiden tunnin keskimääräinen jonotusaika. Ratkaisuksi löytyi se, että maanantaiaamuisin kello 8–9.30 kaikki hoitajat ovat puhelinpalvelussa.

Tämä puri heti. Keskimääräinen odotusaika maanantaisin putosi alle tuntiin, eikä yhtään takaisinsoittoa ole enää maanantaisin hoidettavana kello 16:n jälkeen. Loppuviikon ruuhkien hoitamiseksi ohjattiin tiistai- ja perjantaiaamuisin kaikki hoitajat puhelinpalveluun tunniksi. Samalla konsultoivien lääkäreiden määrää. lisättiin.

Siun soten mukaan puhelujonojen katoamisella on ollut positiivinen vaikutus koko terveysaseman työpäivään. Iltavuorolaisia ei enää odota jono, mikä aiemmin aiheutti ahdistusta muiden iltakiireiden lisäksi.

Kirjoittaja

Hanna Kauppinen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030