Pelkkä uusi järjestelmä ei tuo hyötyä
Vain kolmasosa lääkäreistä koki, että tietojärjestelmät auttavat parantamaan hoidon laatua.
Vain kolmannes lääkäreistä ja sosiaalialan koulutetuista arvioi, että tietojärjestelmät auttavat parantamaan hoidon tai palvelun laatua, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kyselytutkimuksesta.
Sairaanhoitajista tätä mieltä oli noin puolet, 54 prosenttia.
Kyselytutkimuksiin vastasi yli 9 000 ammattilaista, jotka käyttivät työssään asiakas- tai potilastietojärjestelmää. He arvioivat olevansa kokeneita käyttäjiä.
– Pelkkä tietojärjestelmien käyttöönotto ei takaa, että niistä hyödytään. Järjestelmien lisäksi työyhteisöltä vaaditaan uusien työskentelytapojen opettelemista ja myös yhteisistä käytännöistä sopimista, sanoo THL:n tutkimuspäällikkö Tuulikki Vehkotiedotteessa.
Omakantaa käyttänyt yli 60 prosenttia
Lisäksi selvitettiin asiakkaiden valmiuksia käyttää sähköisiä sote-palveluja laajassa väestötutkimuksessa. Noin viidennes väestöstä oli asioinut sähköisesti vuonna 2020. Omakantaa oli käyttänyt vuoden aikana 64 prosenttia aikuisväestöstä.
Vanhemmat ikäryhmät käyttivät harvemmin sähköistä asiointia.
THL on seurannut sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiota vuodesta 2010.