Pian ajo-oikeuden voi tarkistaa muutamalla klikkauksella
Traficom on ottamassa käyttöön uuden toiminnallisuuden lääkärin avuksi.
Lääkäri voi pian vastaanotollaan muutamalla klikkauksella tarkistaa, onko potilaalla ajo-oikeutta ja millainen se on.
Traficom on ottamassa käyttöön uuden toiminnallisuuden tätä varten.
– Meillä on kehitetty digitaalinen integraatiopiste ajokorttirekisteriin. Integraation kautta lääkäri voi tarkistaa reaaliaikaisesti hoidettavana tai tutkittavana olevan potilaan ajo-oikeudet, sen ovatko ne voimassa, tai onko henkilö mahdollisesti ajokiellossa, kertoo erityisasiantuntija, erikoislääkäri Petteri Harjuvaara Traficomista.
Traficomissa kehitystyö on nyt valmis ja digitaalinen integraatiopiste valmistuu tämän vuoden loppuun mennessä.
– Tiedotamme pian terveydenhuollon organisaatioita ja potilastietojärjestelmien toimittajia siitä, että integraatiopisteeseen on mahdollista muodostaa yhteys, Harjuvaara kertoo.
Se, kuinka pian toiminnallisuus on lääkärien käytössä, on kiinni siitä, miten nopeasti hyvinvointialueet ja potilastietojärjestelmien toimittajat liittyvät sen käyttäjiksi.
– Teknisesti se ei ole monimutkainen asia, mutta vielä potilastietojärjestelmissä ei ole vielä valmista töpseliä meidän pistorasiaan, Harjuvaara kertoo.
Jokapäiväistä työtä
Lääkäreille ajo-oikeusasiat ovat osa arkityötä. Ajoterveyden arviointia tulisi tehdä jokaisella lääkärikäynnillä. Vuodessa lääkärinlausuntoja ajokyvystä laaditaan noin kaksisataa tuhatta kappaletta.
– Toivomme, että mahdollisimman moni organisaatio ottaa toiminnallisuuden käyttöön, koska tilanteet ovat päivittäisiä, Harjuvaara sanoo.
Lääkärillä on lain mukaan velvollisuus tehdä viranomaisille ilmoituksia, jos ajoterveysvaatimukset eivät täyty. Ilmoitusoikeus päihdeasioihin liittyen on myös sairaanhoitajilla ja terveydenhoitajilla. Tähän asti tieto potilaan ajo-oikeuksista on perustunut vain hänen itse kertomaansa tai ajokortin esittämiseen vastaanotolla. Tämä tieto ei ole aina luotettava.
– Uskon, että tästä tulee tykätty ja näppärä työkalu, joka helpottaa tietoon perustuvaa päätöksentekoa.
Kaksi lomaketta yhdeksi
Ajoterveyden arviointiin on luvassa myös muita muutoksia. Traficomissa on yhdistetty kaksi vanhastaan käytössä ollutta lomaketta, Erikoisalan lääkärinlausunto F127 ja hiukan harvemmin käytetty Poliisin määräämä silmälääkärin tai optikon lausunto näkökyvystä F202.
– Molemmat ovat lomakkeita, jotka lähes aina menevät poliisille. Etenkin silmälääketieteen puolella on ollut monesti epäselvyyttä, kumpi lomake pitäisi täyttää. Lomakkeiden yhdistäminen poistaa tämän ongelman, Harjuvaara kertoo.
Samalla lomake yksinkertaistuu rakenteeltaan, ja sen käyttö helpottuu.
– Enää ei kirjata statuslöydöksiä ja tutkimustuloksia, vaan johtopäätöksissä otetaan suoraan kantaa siihen, täyttyvätkö ajoterveysvaatimukset.
Ajoterveysohje päivitetään
Traficomissa on käynnistetty myös ajoterveysohjeen päivitystyö. Edellinen päivitys on vuodelta 2021.
– Lainsäädännön sisältö on aika niukka ja tiivis. Ohjeen yksi tarkoitus on avata ja selventää lainsäädännön vaatimuksia. Lisäksi ohjeessa annetaan kansallisia tulkintoja ja jonkin verran kliinistä ohjeistusta ajoterveyden arviointiin eri tilanteissa. Ohje pyrkii antamaan perussuuntaviivat ajoterveyden arviointiin, Harjuvaara kertoo.
Traficom tukeutuu lääketieteellisessä ohjeistuksessa asiantuntijoihin, muun muassa erikoisalayhdistyksiin.
– Työpajatyöskentelyssä saamme heiltä viimeisintä tietoa. He tekevät tätä työtä pyyteettömästi ja ilman palkkiota, jotta saataisiin mahdollisimman hyvä ohjeistus, kiittelee Harjuvaara.
Tällä päivityskierroksella kiinnitetään huomiota erityisesti näköön liittyviin asioihin. Viime vuosina eri Euroopan maissa on keskusteltu siitä, miten pieniin näkökentän äärialueilla oleviin näkökenttäpuutoksiin tulisi suhtautua. Ruotsissa on keskusteltu, onko linja niiden suhteen ollut liian tiukka ja siellä kansallinen ohjeistus on muuttumassa.
– Meilläkin on keskusteltu työpajoissa, olisiko Suomessa tarpeen muuttaa kansallista linjaa hiukan sallivammaksi.
Myös päihdeasiat ja etenkin alkoholin käytöstä kertova Peth-verikoe ovat herättäneet keskustelua työpajoissa.




