Terveydenhuolto Suom Lääkäril 2025;80:e44577, www.laakarilehti.fi/e44577

Pohjanmaalla puutteita välittömässä yhteydensaannissa perusterveydenhuoltoon

Aluehallintoviraston mukaan yli 14 tunnin keskimääräinen vasteaika on kohtuuttoman pitkä.

Ulla Toikkanen

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on antanut Pohjanmaan hyvinvointialueelle huomautuksen, joka liittyy välittömän yhteydensaannin puutteisiin perusterveydenhuollossa. 

Päätös perustuu aluehallintoviraston läpikäymiin tilastoihin ja selvityksiin. Ne osoittavat, että perusterveydenhuollon yhteydensaanti alueella ei ole toteutunut terveydenhuoltolain edellyttämällä tavalla.

Välitön yhteydensaanti hyvinvointialueen perusterveydenhuoltoon on toteutunut tammikuun 2024 ja tammikuun 2025 välillä vain noin 50 prosentissa soitoista.

Aluehallintovirasto on todennut, ettei Pohjanmaan hyvinvointialue ole varmistanut omavalvonnalla sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviensä lainmukaista hoitamista.

Aluehallintovirasto jatkaa välittömän yhteydensaannin toteutumisen valvontaa hyvinvointialueella.

Hyvinvointialueella uusi potilastietojärjestelmä

Hyvinvointialueelta saatujen selvitysten mukaan perusterveydenhuoltoon jätetyistä takaisinsoittopyynnöistä keskimäärin 26 prosenttia jäi toteutumatta saman vuorokauden aikana alkuvuodesta 2025. 

Hyvinvointialueen selvitykset kertovat, että keskimääräinen vasteaika takaisinsoitoissa on ollut keskimäärin 14 tuntia. Aluehallintoviraston arvion mukaan yli 14 tunnin keskimääräinen vasteaika on kohtuuttoman pitkä.

Terveydenhuoltolain mukaan hyvinvointialueen on järjestettävä toimintansa siten, että potilas voi saada arkipäivisin virka-aikana saman päivän aikana yhteyden terveyskeskukseen tai muuhun perusterveydenhuollon toimintayksikköön. 

Vaikka potilaan yhteydenotto terveyskeskukseen tulisi juuri ennen virka-ajan päättymistä, tulee arvio tutkimusten ja hoidon tarpeesta sekä kiireellisyydestä saada vielä saman päivän aikana. Näin sanotaan sosiaali- ja terveysministeriön perusterveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyä koskevien säännösten soveltamisohjeessa.

Ohjeen mukaan potilaan yhteys terveyskeskukseen voidaan järjestää läsnäkäyntinä, puhelimitse tai sähköisesti. Sähköisen yhteydenoton tapoja ovat esimerkiksi yhteydenotto terveyskeskuksen internetsivuilla viestin tai chatin kautta.

Hyvinvointialueen aluehallintovirastolle antaman selvityksen mukaan hyvinvointialue on ottanut käyttöönsä uuden potilastietojärjestelmän. Tämän ansiosta hoidon tarpeen arvioinnin henkilökuntaa voidaan käyttää laajemmin palvelemaan koko hyvinvointialueen asukkaita. 

Hyvinvointialueella on käytössä myös muita yhteydenottotapoja, uusimpana huhtikuussa 2025 käyttöönotettu digitaalinen asiointialusta.

Lue lisää: Hoitoon pääsee – hoitajalle ja etänä

Lue lisää: Toimintamallin muutos poisti psykiatrian jonot Pohjanmaalla

Kirjoittaja

Ulla Toikkanen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030