Pohjois-Savossa halutaan lisätä tietoa terveydenhuollon vointimittareista
Yli 92 prosenttia pohjoissavolaisista suhtautui vointitiedon käyttöön myönteisesti.
Pohjois-Savon hyvinvointialueella suositellaan tutkimustiedon pohjalta, että asiakasviestintää vointimittareista tulisi lisätä.
Alueella tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin suhtautumista terveydenhuollon vointimittaritiedon hyödyntämiseen.
Terveydenhuollossa kerätään tietoa erilaisilla vointimittareilla potilaan itsensä arvioimasta hyvinvoinnista, elämänlaadusta ja toimintakyvystä ennen ja jälkeen saadun palvelun tai hoidon.
Tutkimuksen mukaan yli 92 prosenttia pohjoissavolaisista suhtautui vointitiedon käytön osalta myönteisesti oman hoidon suunnitteluun ja samaa ongelmaa koskevien asiakkaiden palveluiden kehittämiseen. 93 prosenttia suhtautui myönteisesti oman hyvinvointialueen palveluiden kehittämiseen. Valtakunnalliseen kehittämiseen suhtautui myönteisesti 89 prosenttia vastaajista.
Tutkimukseen pohjaten Pohjois-Savossa suositellaan, että asiakkaita ja potilaita tulee informoida selkeästi vointimittareiden tarkoituksesta, hyödyistä ja vaikutuksista. Näin heidät saadaan sitoutumaan vointikyselyihin vastaamiseen.
Toinen suositus on, että vointimittaritietoa tulisi hyödyntää tarkoituksenmukaisesti.
Tutkimus toteutettiin Pohjois-Savon hyvinvointialueen, Itä-Suomen yliopiston Vaikuttavuuden talon ja kasallisen Vaikuttavuuskeskus-verkoston yhteisessä hankkeessa.