Terveydenhuolto

Rajoitukset eivät vähentäneet sähköpotkulautavammoja Tampereella

Vakavien tapaturmien osuus jopa kasvoi hieman edelliskesään verrattuna.

Hanna Kauppinen
Adobe/AOP

Hus kertoi pari viikkoa sitten, että vuokrasähköpotkulautoihin asetetut nopeus- ja aikarajoitukset ovat vähentäneet sähköpotkulautavammoja. Pirkanmaalla rajoitusten seuraukset eivät ole olleet samanlaisia.

Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) ja Tampereen kaupungin tuoreessa tutkimuksessa selvisi, että tapaturmia oli yhtä paljon kuin aiempana kesänä ja vakavien tapaturmien osuus jopa kasvoi hieman edelliskesään verrattuna, Pirkanmaan hyvinvointialue kertoo tiedotteessaan.

Tutkimuksessa olivat mukana Acutassa hoidetut sähköpotkulaudalla ajaessa loukkaantuneet potilaat neljältä kesältä 2019−2022. Yönopeuksia laskettiin Tampereella viime kesänä.

− Vaikuttaa siltä, että tulevaisuudessa tarvitaan nopeusrajoitusten lisäksi muita keinoja näiden tapaturmien tehokkaaseen ehkäisyyn, toteaa tutkimuksen pääkirjoittaja, lääketieteen kandidaatti Rasmus Liukkonen tiedotteessa.

Viime kesänä Tampereella sähköpotkulautojen maksiminopeus oli rajoitettu 15 kilometriin tunnissa puolenyön ja aamukuuden välillä.

Tutkimuksessa hyödynnettiin todellisia käyttömääriä tulosten analysoinnissa. Tutkimuksessa tehtiin yhteistyötä Tampereen kaupungin kanssa, mikä mahdollisti käyttömäärien yhdistämisen päivystyskäyntitietoihin.

Lue myös

− Tuloksistamme ainutlaatuisen tekee sähköpotkulautaoperaattoreilta saadun käyttäjädatan yhdistäminen sairauskertomuksista kerättyyn tietoon tapaturmista. Näiden tietojen avulla pystyimme hyvällä tarkkuudella vertailemaan yöllisten nopeusrajoitusten merkitystä, Liukkonen kertoo.

Liukkosen ja työryhmän tutkimus Association of Nighttime Speed Limits and Electric Scooter–Related Injuries julkaistiin Jama Network Open -lehdessä kesäkuun lopussa.

Kirjoittaja

Hanna Kauppinen

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030