Saatavuushäiriöiden ilmoittamista kehitetään
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea parantaa lääkeyrityksille tarkoitettua sähköistä asiointipalvelua lääkevalmisteiden saatavuushäiriöiden ilmoittamiseen.

Tavoitteena on ottaa uusi palvelu käyttöön touko-kesäkuun vaihteessa tai viimeistään alkusyksyllä. Aikataulu tarkentuu projektin edetessä. Nykyinen tapa toimittaa ilmoitukset pdf- tai excel-muotoisena poistuu uuden palvelun käyttöönoton myötä.
Ennen järjestelmän käyttöönottoa tulee olemaan ajanjakso, jolloin toimijoiden on mahdollista syöttää asiointijärjestelmään uusien ilmoitusten lisäksi vanhat, aikaisemmin ilmoitetut saatavuushäiriöilmoitukset.
Saatavuushäiriöiden ilmoittamisen asiointipalvelu on tarkoitettu myyntiluvan tai rekisteröinnin haltijoille ja niiden edustajille sekä rinnakkaistuojille ja -jakelijoille, eli saatavuushäiriöilmoituksia tekeville yrityksille. Palvelussa asiointi edellyttää suomalaista Y-tunnusta.
Asiointipalveluun tunnistaudutaan Suomi.fi-tunnistuksen avulla. Asioiminen Saatavuushäiriöiden ilmoittamisen asiointipalvelussa on mahdollista sen jälkeen, kun henkilö on valtuutettu asioimaan yrityksen puolesta Suomi.fi:ssä.
Saatavuushäiriöilmoitukset julkaistaan jatkossakin Fimean verkkosivuilla.