Terveydenhuolto Suom Lääkäril 2025;80:e45810, www.laakarilehti.fi/e45810

Uusi alusta yhdistää Kannan ja älylaitteiden tiedot lääkärin käyttöön

Terveysteknologiayritys Hippocraitesin terveystili kokoaa eri lähteistä tiedot yhdeksi näkymäksi. Mutta miksi lääkäri innostuisi taas uudesta järjestelmästä?

Anni Teppo

Terveysteknologiayritys Hippocraites on kehittänyt potilaiden ja terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön terveysalustan, johon voi koota yhdeksi näkymäksi potilaan terveystiedot eri lähteistä, kuten Kanta-palveluista ja henkilökohtaisista älylaitteista.

Alustaan kuuluvalla terveystilillä potilas voi hallinnoida omia terveystietojaan, ja lääkärit puolestaan voivat seurata Hippo-klinikasta tavoitteita, mittareita ja hälytyksiä reaaliaikaisesti.

Hippocraiteksen hallituksen puheenjohtaja Pekka Honkanen on aiemmin rakentanut pankkien maksujärjestelmiä, ja hän vertaakin Hippo-tiliä verkkopankkiin, jossa asiakas voi hallinnoida tietojaan.

– Henkilö saa terveydentilastaan pitkän aikavälin tietoa, jota hän voi suostumuksellaan jakaa hoitotiimille. 

Pilvipohjaista alustaa pilotoidaan parhaillaan. Se on hyväksytty Valviran ylläpitämään Astori-rekisteriin, mikä tarkoittaa, että alusta soveltuu kliiniseen käyttöön. Sitä testataan aluksi diabeteksen hoidossa, ja ohjelmaa johtaa diabetologi, apulaisprofessori Merja Laine .

Mitkä ovat alustan hyödyt lääkärille, Pekka Honkanen?

– Palvelusta saa yhdellä silmäyksellä selkeän kuvan potilaan tilanteesta. Diagnoosit, lääkitykset ja laboratoriotulokset on koottu aikasarjaksi sekä numeronäkymiksi ja graafeiksi.

Kaikki olennainen löytyy nopeasti samasta paikasta, mikä tukee hoidon suunnittelua ja seurantaa. Näkymät ovat myös mukautettavissa erikoisalan ja käyttötapauksen mukaan.

Miksi lääkäri ottaisi käyttöönsä jälleen uuden tietojärjestelmän?

– Vastaanotolla säästyy aikaa potilaan kohtaamiseen, kun lääkärin täytyy hyppiä vähemmän eri järjestelmien välillä. Dokumentointi sujuvoituu, kun keskeiset tiedot ovat valmiiksi koottu. Näin lausunnot ja lähetteet syntyvät nopeammin.

Kanta-palvelu ja esimerkiksi älykellot sisältävät laadullisesti hyvin erilaista tietoa. Miten tämä on otettu huomioon?

– Tämä on suuri kysymys. Osa näistä on lääkinnällisiä laitteita ja osa ei ole. Tämä on meillä tiedossa. Tiedon luotettavuusasteen arviointi täytyy aina olla sisäänrakennettuna järjestelmässä. Lääkäri voi kuitenkin valikoiden katsoa, mitä lisätietoja on hyvä saada, jotta potilaan tilan kehittymisen arviointi tapahtuu luotettavasti.

Kuka käytöstä maksaa?

– Maksajamalli tarkentuu pilottien ja vaikuttavuusarvioinnin myötä. Todennäköiset maksajat ovat terveydenhuollon palveluntuottajat tai hankkeeseen osallistuvat organisaatiot. Kustannus voidaan kattaa myös osana laajempaa hoidon rahoitusta.

Onko palvelun taloudellisia vaikutuksia selvitetty?

– Olemme mukana Teknologian tutkimuskeskus VTT:n uudessa hankkeessa, jossa tutkitaan tekoälyn vaikutusta lääkärin työn tehostamiseen. Me odotamme siis VTT:n tuloksia.

Lue lisää: Kanta-palvelut tukee hoidon jatkuvuutta

Kirjoittaja

Anni Teppo

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030