Valvira joutunut rajoittamaan lääkärien oikeutta antaa ajokykylausuntoja
Lausuntoja on annettu perehtymättä potilaan terveydentilaan tai lääkitykseen, kertoo ylilääkäri.
Ajoterveyden arvioinnissa erityisesti yksityisessä terveydenhuollossa on havaittu puutteita. Valvira on joutunut rajoittamaan joidenkin lääkäreiden oikeutta antaa ajokykyä koskevia lausuntoja, koska arvioinnit eivät ole täyttäneet vaatimuksia.
Rajoituksia on tehty tänä vuonna kaksinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna, kertoo ylilääkäri Elisa Saarivirta Valvirasta. Ne ovat kohdistuneet joko 70 vuotta täyttäneiden potilaiden ajoterveysarvioita ja laajennettuja lääkärinlausuntoja tehneisiin lääkäreihin tai kaikkien ikäluokkien ajokykylausuntojen antamiseen.
Tyypillisesti näissä tapauksissa ajoterveyttä on arvioitu perehtymättä riittävästi potilaan terveydentilaan, lääkitykseen tai mahdolliseen päihteiden käyttöön.
– On luotettu pelkästään potilaan itse kertomaan, eikä haettu esitietoja esimerkiksi aiemmista potilasasiakirjoista tai Kanta-arkistosta, kuvaa Saarivirta.
– Tällaisten asioiden arvioinnissa lääkärin pitäisi ymmärtää hankkia tietoa pelkkää haastattelua objektiivisemmin ja laajemmin.
Joissain tilanteissa lääkäri on puoltanut potilaan ajokykyä, vaikka toinen lääkäri on juuri aiemmin ilmoittanut poliisille pysyvistä muutoksista ajoterveydessä tai antanut potilaalle suullisen tilapäisen ajokiellon. Lausuntoshoppailu on siis mennyt läpi.
Rajoituksia lääkärien oikeuksiin arvioida ajoterveyttä on tehty tänä vuonna alle kymmenen joulukuun alkuun mennessä. Määrät eivät ole kovin isoja, mutta suunta on Saarivirran mukaan selvästi nähtävissä ja poikkeaa aiemmasta. Myös ilmoituksia tulee yhä enemmän.
Valvirassa ollaan huolestuneita tilanteen kehityksestä.
Muuttunut toimintakenttä
Ajoterveyden arviointien päävastuu siirtyi pois hyvinvointintialueilta keväällä 2025 voimaantulleen lakimuutoksen myötä. Se poisti velvoitteen tehdä lausuntoja julkisessa perusterveydenhuollossa.
Suurin osa ajoterveyslausunnoista tehdään nykyään yksityisessä terveydenhuollossa. Myös Valviran havaitsemat rajoitukset ja puutteet koskevat yksityistä puolta.
Saarivirta muistuttaa, että riittävästä omavalvonnasta tulee huolehtia myös yrityksissä.
– Viranomaisvalvonnan pitäisi tulla mukaan vasta siinä vaiheessa, kun omavalvonta ei enää riitä, hän toteaa.
Lääkärilehti kertoi marraskuussa, että Traficomilta on tulossa palvelu, mistä voi tarkistaa nopeasti, onko potilaalla voimassa olevaa ajo-oikeutta tai onko hän esimerkiksi pysyvästi ajokiellossa.
Saarivirta pitää palvelua erittäin tervetulleena ja toivoo, että kollegat käyttävät sitä hyödyksi tehdessään ajoterveyslausuntoja. Lääkärin on olennaista tietää, miksi potilas hakee nyt lausuntoa sekä kirjata syy lomakkeelle. Tässäkin on Valvirassa havaittu puutteita.
Saarivirta muistuttaa, että viranomainen arvioi lääkärin ja muiden ammattihenkilöiden toimintaa lähinnä potilasasiakirjojen perusteella. Ei riitä, että lääkäri täyttää ajokykylausuntolomakkeen, vaan "päättelyketju" pitää olla nähtävissä.
– Lain mukaan kaikista palvelutapahtumista pitää tehdä potilasasiakirjamerkinnät. Tämä ei ole poikkeus.
Ajoterveyden arvioinnit vaikuttavat liikenneturvallisuuteen, ja ne tulisi tehdä huolellisesti, hän peräänkuuluttaa.
Onnettomuustietoinstituutin tilaston mukaan vuonna 2021 joka toisen kuolemaan johtaneen onnettomuuden taustalla oli ajoterveysriski. Merkittävimmät ajoterveyteen vaikuttaneet sairaudet olivat sydän- ja verisuonitaudit, päihderiippuvuus ja mielenterveysongelmat.





