Lehti 32: Ajan­kohtai­sta 32/2007 vsk 62 s. 2743

Positiivinen ilmapiiri suojaa koululaista uupumukselta

Ulla Toikkanen

Mitä enemmän opettajat kannustavat ja ovat oikeudenmukaisia, sitä vähemmän oppilaat uupuvat. Näin toteaa professori

Katariina Salmela-Aro

Jyväskylän yliopiston psykologian laitokselta. Hän on tutkinut Stakesin kouluterveysaineiston pohjalta peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaita ja lukion 1. ja 2. luokalla olevia opiskelijoita. Suomen Akatemian rahoittama tutkimus jatkuu siihen saakka, kunnes koululaiset siirtyvät työelämään.

- Negatiivinen kouluilmapiiri vaikutti koululaisten uupumiseen ennen kaikkea peruskoulussa, ei niinkään lukiossa. Uupumukselta suojasi erityisesti, jos oppilaalla oli mahdollisuus käydä koulupsykologin, -lääkärin, -kuraattorin tai opinto-ohjaajan juttusilla, Katariina Salmela-Aro toteaa.

Hänen mielestään opettajien ja vanhempien pitäisi havaita ajoissa koululaisten uupumisen merkkejä. Lasten ja nuorten uupumus ilmeni muun muassa nukkumisvaikeuksina ja voimakkaana väsymyksenä, josta ei päässyt irti edes vapaa-aikana.

- Myös riittämättömyyden tunteita ja kyynistymistä esiintyi: oppilaat kielsivät koulunkäynnin merkityksen ja heidän sitoutumisensa opiskeluun väheni. Tämä johti siihen, että arvosanat laskivat.

Lue myös

Salmela-Aro tähdentää, että kouluterveydenhuoltoa pitäisi olla nykyistä enemmän saatavilla, sillä se ehkäisisi nuorten uupumista.

Tytöt uupuivat eniten

Peruskoulussa olevat tytöt uupuivat eniten, koska he pitivät koulusuoriutumista tärkeänä ja reagoivat voimakkaasti, jos eivät saavuttaneet oppimistuloksia.

- Uupuneiden tyttöjen äidit olivat työssään uupuneita, samoin uupuneiden poikien isät.

Uupuneiden oppilaiden koulujen välillä ei ollut eroja, mikä on Salmela-Aron mielestä tärkeä tulos suomalaisen koulujärjestelmän kannalta.

Lääkäriliitto Fimnet Lääkärilehti Potilaanlaakarilehti Lääkäripäivät Lääkärikompassi Erikoisalani Lääkäri 2030